Søk i arkivet

Fremtidens seilbåt er her – nå!

Gleden tar ikke slutt når du tar ned seilene og starter motoren. Om bord i Arcona 380 Hybrid er dieselmotoren erstattet av en nesten lydløs el-motor.

Det er en magisk følelse å stå til rors på en båt som allerede i lett bris krysser i syv knop. Derfor vil du seile det meste av tiden du er på sjøen med en Arcona 380. Når du nå kan få en versjon av Arcona 380 der dieselmotoren er byttet ut med et el-hybrid driftssystem, blir den komfortable, harmoniske båtopplevelsen komplett.

Det er ikke lenger slik at gleden ved båtturen er slutt når du starter motoren. Om bord i Arcona 380 Hybrid er dieselmotoren erstattet av en nesten lydløs el-motor. Motoren får energi fra en batteribank med 8kWh kapasitet, som gir deg en driftstid på to timer med en fart på 6–7 knop. Kjører du langsommere kan du kjøre vesentlig lengre.

Batteriene kan lades med landstrøm, båtens propell eller en dieselgenerator. Ladestasjoner finnes ved alle havneanlegg langs kysten. Ved seilas i 6–8 knop lades batteriene med 0,5–1,5 kW fra båtens propell.

Arcona 380 Hybrid er også utstyrt med en 4 kW dieselgenerator. Denne benyttes kun av og til for å lade batteriene, for eksempel ved lange motorstrekk. Den gir også sikkerhet for at du alltid kommer frem.

Det driftssystemet som nå tilbys i Arcona 380 Hybrid, har blitt testet i en Arcona 410 Hybrid langs norskekysten i 2016-sesongen. Det er ikke tvil om at Arcona her har kommet frem til fremtidens driftssystem i seilbåt. Naturopplevelsen ved å seile blir nå forlenget også til den tiden når du kjører motor: Nesten ikke støy, sot og vibrasjoner. Erfaringen fra 2016-sesongen tilsier at forbruket av diesel blir redusert med 80–90 %.

Arcona 380 har ved alle tester og prøveseilinger blitt omtalt som en konstruksjon der bredde og lengde er i full harmoni. Den vakre skrogformen vitner også om bra unnavindspotensiale og en ønsket stivhet på kryss. Vel ute på sjøen og under seil, blir man overrasket av den ekstremt fine rorbalansen. Det er en sann glede å seile Arcona 380.

Båten er enkel og smidig å manøvrere. 38 fot er en fin størrelse for hele familien og tilstrekkelig stort til at man kan be med seg venner ut på sjøen.

Å seile fort er ikke noe mål i seg selv. Det handler om følelsen under selve seilingen: Å styre en båt som gir direkte respons på roret, som kan tilpasses etter vær og vind, og der du selv kan bestemme hvor mye kraft du vil ha ved hjelp av enkle trimmefunksjoner. Takket være det smarte storseilskjøtet og plasseringen av løygangen, kan rormannen enkelt selv både slippe ut og ta inn på storseilet i sterk vind i trange farvann. De doble rattene på Arcona 380 gjør at du sitter godt i lo og har fri sikt. Samtidig er cockpiten romsligere og mer praktisk for hele mannskapet når man ligger i havn.

Å seile raskere enn andre båter på fjorden er som sagt intet mål i seg selv, men det gir – med hånden på hjertet – en ganske god følelse.

For de konkurranseorienterte viser seieren i Bohusracet 2016 at Arcona 380 har potensiale til å gjøre det godt i regatta.

Innredning

Arcona 380 har en stor og luftig salong med mange lysinnslipp. Pantryet er klassisk plassert og gir mulighet for full bruk både til sjøs og i havn. Alle de seks køyene har selvsagt full lengde og god bredde. Toalett, dusj og våtromsskap er smart innredet. Skyvbart kartbord gir fleksibilitet og god plass ved måltider.

Det elektriske driftssystemet er servicevennlig plassert og alle tanker er enkle å komme til for inspeksjon og rengjøring. Høy kvalitet i detaljer og finish gir den trivselen som er en av våre merkevarer. Å tilbringe en regnfull dag under dekk i en Arcona er hyggelig.

Arcona 380 har en eksklusiv og håndverksbygget innredning. I cockpiten er det plass til mange rundt bordet. Bordet oppbevares lett tilgjengelig under dørken. Takket været de doble rattene er passasjen akterover enkel. Det engelske uttrykket «attention to details» er beskrivende for vår måte å bygge båt på.

Spesifikasjoner

LOA 11,28
LWL 10,60
Bredde 3,80
Dypgående 1,9/2,1/2,4
Deplasement 6,85 t
Storseil 47,50 m2
Genua 107 % 38,93 m2
Spinnaker 138 m
I = 16,2 m
J = 4,2 m
E = 5,4 m
P = 16,0 m
El-motor Oceanvolt SD10
Batterier SuperB 8 kWh
Generator FischerPanda 4 kW
Vann 200 L
Diesel 135 L
Septik 80 L
Konstruktør Stefan Qviberg

 

Det kan leveres et begrenset antall Arcona 380 Hybrid til 2017-sesongen. Med en valutakurs på 0,92 for SEK vil disse båtene få en pris på NOK 2 690 000 inklusive mva og High Performance seil fra Gran. Båtene leveres da sjøsatt, rigget og seilklare i Kungshavn ved Smøgen. Denne prisen fremkommer ved en sterk subsidiering av det hybride driftssystemet.

 

Gå til toppen