Søk i arkivet

Elan GT5 på vei til Norge

En av få båtnyheter i normal størrelse kommer til Sjøen for alle i mars.

SEILER: Elan GT5 ble lansert under messen i Paris før jul. Neste messe blir i Norge.
SEILER: Elan GT5 ble lansert under messen i Paris før jul. Neste messe blir i Norge.

Elan har fått vind i seilene igjen. I Dusseldorf stilles det ut to modeller, Elan S4, som er en oppgradert versjon av Elan 350 og Elan GT5, som er første modell i en helt ny serie. 

Elan har byttet modellbenevnelser, og det er ikke lett å henge med. Båtene vi kjenner som Elan 310, 350 og 400, heter nå 3,4 og 5. Disse kommer i to utgaver, S og E. S er en oppgradert versjon tilpasset regattaseiling. I tillegg har Elan sin Impression-serie, og nå også Grand Turismo.

Potent turseiler

Den nye serien til Elan, Grand Turismo, vil bli raske båter med mye komfort. Elan GT5 er bygget på skroget til Elan 400, som nå heter Elan S5, men har en ny innredning og dekk. 

Overbygget kan karakteriseres som et sporty dekkshus. Det gir mer lys inn under dekk. Cockpiten er tilpasset turseiling. Båten har to cockpitbord, med passasje i mellom. Dette er unikt på en 40-foter. Det er også litt trangt rundt bordet i fremkant. Vinsjene er alle plasser bak ved rormannen, en løsning som er OK for kystseilas. Skjøtetpunktet for storseilet er satt på hyttedekk. Skroget har et stort fartspotensiale, men løsningene på dekk gjør båten mest egnet for komfortabel turseiling.

SALONG: Byssa og salongen har byttet plass for nyheten fra elan. Dette er en løsning vi ofte ser i større båter.

SALONG: Byssa og salongen har byttet plass for nyheten fra elan. Dette er en løsning vi ofte ser i større båter.

Ny planløsning

Den store forskjellen på Elan GT5 er at byssa er flyttet frem foran salongen. Det gjør at du kommer rett ned i salongen fra cockpiten. Båten kan leveres med tre lugarer og to bad, men planløsningen fungerer nok best med to lugarer og ett bad slik det blir vist på Dusseldorf. 

Løsningen gjør at byssa blir stor, og breier seg i hele båtens bredde. Båtens show-off løsning er en microbølgeovn som heises opp fra byssas bordplate. 

Til Lillestrøm

For seilere vil kanskje Elan GT5 være den mest spennende nyheten under Sjøen for Alle på Lillestrøm. Båten som vises i Dusseldorf er kjøpt av Nautic, den nye norske importøren av Elan. Båten vil koste fra 2,2 millioner i Norge.

TUR: Cockpiten er lagt opp slik at alt skal skje bak ved rormannen.

TUR: Cockpiten er lagt opp slik at alt skal skje bak ved rormannen.

Denne saken er hentet fra seilmagasinet.no med tillatelse.

Gå til toppen