Søk i arkivet

HP 1030 planer fra åtte sekundmeter vind.
HP 1030 planer fra åtte sekundmeter vind.
HP 1030 har elmotor som lades når man seiler.
HP 1030 har elmotor som lades når man seiler.
 Gubbene styrer seilsporten, sier Hans Petterson.
Gubbene styrer seilsporten, sier Hans Petterson.

Lydløs seilglede

HP 1030 gjør opp mot 20 knop når det blåser litt, og er utstyrt med elektrisk motor som lades når du seiler.

Stockholm, Sverige

–    Vi målte 17 knop da vi prøveseilte HP 1030 i ti sekundmeter. Da seilte vi safe med forsiktig seilføring fordi vi ikke ville ta sjanser på jomfruturen, sier Hans Petterson til Seilas. I ti år har han gått med tanker og planer om denne båten, som har verdenspremiere på Scandinavian Boat Show i Stockholm. (Se film fra prøveseilasen her).

Petterson mener timingen er perfekt for HP1030, som er en kompromissløs seilbåt på drøye 30 fot til ca én million kroner. HP 1030 har nesten helt flat bunn og en dyp  og hul kjøl med stor blybulb, som på VOR-båten ”Ericsson 3”.  Storseilet er 48 kvadratmeters fathead-seil, og genakeren måler hele 140 kvadratmeter og står på baugspryd. Ifølge Petterson planer HP 1030 på flatt vann fra åtte sekundmeters vind.

Lader for seil

HP1030 er utstyrt med en svensk elmotor som lader strøm når man seiler. Ifølge Petterson kan du kjøre en time for motor når du har ladet i to timer under seil i gode forhold. Motorkraften kan sammenlignes med en ti hesters diesel, mener han. I fart rundt fire knop rekker batteriene til syv timers gange for motor, men Petterson understreker at hele poenget med HP 1030 er å seile.

–    Det er lettere å seile en HP 1030 enn en Bavaria. Folk tror at tunge og trege båter er enklere å seile, men det er feil. En bil blir ikke vanskeligere å kjøre selv om den er utstyrt med turbo. Sånn er det med seilbåter også. Jeg ville mye heller ha seilt rundt Kapp Horn i en moderne Volvo Ocean Racer enn i en gammel Swan 65, som ligger og girer, sier han.

Gubber

Hans Petterson mener seilsporten preges av gubbete holdninger og oppfatninger.

 – Med HP 1030 ønsker jeg å skape en ny X-99. En rask og enkel entypebåt. De fleste X-eierne er nå selv blitt gubber, og X-Yachts lager nå båter som ligner mer og mer på Najad, sier han.


Er seilbåtbransjen gubbete? Sin din mening på våre debattsider her eller kommenter artikkelen i kommentarfeltet under.

Se film fra regattatv.se fra messen

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen