Søk i arkivet

SeaScape 18
SeaScape 18

Prisvinner med ideer om ny modell

SeaScape vil høyst sannsynlig lansere en storesøster til 18-foteren som ble kåret til Årets båt. Den skal du kunne henge etter bilen, men samtidig kunne seile på havet med.

Del på Facebook

Andrez Mihelin satset 100 prosent på MiniTransat sammen med en seilkollega. De bygde to identiske båter og gikk systematisk i verk for å gjøre båtene så konkurranse dyktige som mulig. Resultatmessig lyktes de ikke helt, men satt igjen med unik erafring.
– Det var et vakuum å i livet etter avslutningen på Mini Transat satsningen. Ingen skjønte hva jeg hadde drevet med, og jeg klarte heller ikke å skjønne hva folkene rundt meg drev på med. Kontorliv virket skremmende. Det gjorde at jeg satte i gang SeaScape, forteller soloseileren til Seilas under messen i Dusseldorf.

Elsker å seile
Andrez Mihelin klarer seg ikke uten å være på sjøen. Med familien seiler han SeaScape 18, men han satser også i Formula 18. Til sommeren er planen om å være med i «Archipelago Raid» i dens svenske skjærgården. Xx kommer gjerne til Norge å seiler også, helst på en Class 40 båt. I host seilte han en Pogo 40 i en regatta i Hellas. Der seilte de forbi en IMS 50-foter med hele mannskapet på ripa mens de hang i luka og koste seg.

Skal selge 100 båter først
Før Dusseldorfmessen og motagelsen av den gjeve prisen hadde Andrez Mihelin solgt 45 SeaScape 18, men ideene for neste modell var alt klar. Når vi har solgt over 100 båter vil vi utvikle en ny modell. Den skal være en båt du kan dra bak bilen til Atlanterhavskysten, sette på vannet og seile over Atlanterhavet. Båten vil bli rundt 8 meter. Maksimalbredden for bilhenger er 2,5 meter, men det er ikke bredt nok for Mihelin. Vil vil gjøre som MiniTransat seileren. Sette båten på skrå, og utvikle en spesiell henger for dette. Båten bør bli opp mot tre meter bred for å få nok stabilitet.

Super SeaScape 18
Andrez Mihelin ønsker også å utvikle en superlett SeaScape 18, men først etter at klassen er skikkelig etablert. Superbåten vil bli bygget som en MiniTransat. Dagens modell har en kjøl som vippes inn i skroget for at båten skal kunne seiles opp på en strand. Supermodellen vil ha en kjøl som en Melges. Dagens kjøl veier 125 kilo. Med all vekten i bulben vil 70 kilo gi samme stabilitet. Andrez Mihelin har regnet ut med at supermodellen vil ha halve vekten av standardmodellen.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen