Søk i arkivet

Kjølbladet er smalt med en stor bulb i bly i bunn. Kjølvekten er tilsammen ca 1200 kilo, mens totalt veier dn 3,5 tonn, 500 kilo mer enn det den veide på skissestadiet.
Kjølbladet er smalt med en stor bulb i bly i bunn. Kjølvekten er tilsammen ca 1200 kilo, mens totalt veier dn 3,5 tonn, 500 kilo mer enn det den veide på skissestadiet.
Standarden under dekk har blit mye bedre.
Standarden under dekk har blit mye bedre.
Hans Petterson kan endelig vise frem HP1030 som en produksjonsbåt.
Hans Petterson kan endelig vise frem HP1030 som en produksjonsbåt.

HP 1030 i ny drakt

I dag er det pressedag i Gøteborg og i morgen starter messen for publikum. Vi har alt vært om bord i HP 1030.

Hans Petterson klarte å bygge en prototype av HP 1030 før verftet gikk konkurs og flere nordmenn tapte penger. I fjorvinter kom Bob Erixon inn som en reddende engel og fikk nytt liv i prosjektet. På messen i Gøteborg vises første båt etter at prosjektet fikk ny kapital.

Flottere, men dyrere
Det er Erixon Technoyachts AB i Lysekil som bygger båtene. Verftets eier, Bob Erixon, eier også Malø, og man kan se at HP1030 har fått litt av kunnskapene som Malø produseneten sitter på om bord. Finishen har blitt en helt annen klasse enn på prototypen av HP 1030. Men det er ingen Malø-klasse, innredningen er enkel for å holde vekt og pris nede.
Men noen prisbombe er ikke lenger båten. Nå starter den på 1,3 millioner svenske kroner inkludert moms, eller over en million norske kroner. Dette inkluderer kevlarseil og motor, som er valgfritt mellom elektrisk motor, eller en Yanmar 2GM15. Begge alternativene med foldepropell. I tillegg kommer sjøsetting og bunnstoff, samt racingpakke og gennakerutstyr.

Svensk kjøper
Båten som er utstilt på messen er alt solgt, og det til en svenske. I første runder kom mesteparten av interessen for HP1030 fra Norge og Sverige.
Båten er solgt til Håkan Hedström som først vurderte en brukt X-35, men endte med en HP1030. Hovedargumentet var at HP1030 var bedre egnet for familieseilas, og trenger ikke like stor mannskap som X-en. Han mener også at innredningen passer bedre for familieseilas. Håkan Hedström forteller at det blir tre HP1030 i Öresund til sommeren.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen