Søk i arkivet

First 30 erstatter First 31,7
First 30 erstatter First 31,7

Radikalt fra First Beneteau

En av Beneteau mest populære modeller gjennom tidene er First 31.7. Nå kommer etterfølgeren.

Ryktene om den nye First 30 har svirret lenge., men nå har blur.se fått tak i tegninger som de har publisert, men Seilas har sett flere enn de som har blitt lekket ut. Verftet har valgt Juan Kouyoumdjian  som designer fremfor Bruce Farr som har blitt brukt med stor suksess på First 35 og 40 som ble lansert i 2009 og 2008.

Moderne
Juan Kouyoumdjian  har tegnet vinnerbåtene i Volvo Ocean Race de to siste gangene. Designeren fra Argentina vet hva som skal til for å gjøre en rask båt. Vi har ikke sett dataene, men har sett av tegningene at det blir en bred båt, og at hekken er nesten like bred som maksimalbredden.
Riggen blir spesiell. Den får ingen akterstag, kun brede akteroverpekende vant. Masten er plassert langt bak, og storseilsbommen går helt bak til båtens hekk. Det gjør at J-målet på fokken blir lang. Det gjør at forseilet kan trimmes bedre. Riggen er typisk for designeren, og vil nok bli morgendagens trend.
Skroget er litt kortere og litt smalere enn 31.7, men båten vil nok få mer seil vil nok også være stivere. Men hverken vekt eller seilareal er kjent.

Ror på hekken
Løygangen er plasser helt bak på hekken, og dermed vekk fra cockpiten. Båten får doble ror som sitter på hekken. Dette er en billigere løsning, men også en sikkerhetsmessig godt valg. Båten får ikke noe baugspryd som ville kledd den godt. Dette vil muligens bli ekstrautstyr, eller at båten blir utstyrt med en lang spinnakerbom for asymmetrisk spinnaker. Båten får en T-kjøl med en lang og smal bulb.

Standard under dekk
Båten byr ikke på noen overraskelser under dekk. Det blir en dør inn til forpiggen og et lite skap. Køya blir smal i fronten, og ser ikke egnet ut for to store voksne.
Masten går gjennom dekk og er plassert helt bak i salongbordet. Det vil nok sikkert noen kjøpere reagere på, men dette er et resultat av designerens mening om hvordan riggen bør være. 
Båten får også et skikkelig kartbord som nesten tar like mye plass som byssa. Badet er bak kartbordet på styrbord side. Det blir spennende å se hva de gjør med døren til badet. Slik den er tegnet vil den stoppe i setet til kartbordet. Om det går an å ta av seg buksa med døren igjen blir interessant å se. Køya akter blir bred. Hvordan plassen under cockpiten blir også spennende å se. Prisen vil ligge nær Elan 310, en båt som nok blir den store utforderen.


                                First 30         First 31.7
Overall length:       9.81 m            9,61 m
Hull length :            9.52 m            9,50 m
Hull beam:               3.20 m           3,23 m
Standard kjøl:         1.90 m           1,90 m
Grunn kjøl:               1,50 m
Engine power: 20 HP
EC Certification: B requested
 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen