Søk i arkivet

Båten skal ha oppdriftkammere, og skal ikke kunne synke.
Båten skal ha oppdriftkammere, og skal ikke kunne synke.
Båten får en påhenger som er plassert i cockpiten.
Båten får en påhenger som er plassert i cockpiten.
Designteamet har laget en full størrelse innredning av båten i papp.
Designteamet har laget en full størrelse innredning av båten i papp.
Innredningen skal være slik at fire personer kan dra på seiltur.
Innredningen skal være slik at fire personer kan dra på seiltur.
Indre vant er trukket inn, noe som gjør at man kan letere komme seg frem på dekk.
Indre vant er trukket inn, noe som gjør at man kan letere komme seg frem på dekk.
I lett og mellomvind seiler man med fult storseil og fokk. I hard vind tar man rev i storseilet og setter et stagseil. På unnavind har man ekstremt mye duk som gjør at båten planer i relativt let vind.
I lett og mellomvind seiler man med fult storseil og fokk. I hard vind tar man rev i storseilet og setter et stagseil. På unnavind har man ekstremt mye duk som gjør at båten planer i relativt let vind.
Det vil være mulig å sete på en strømpe til gennakeren fra luka i båten. Det gjør at man kan enklere sette og berge seilet.
Det vil være mulig å sete på en strømpe til gennakeren fra luka i båten. Det gjør at man kan enklere sette og berge seilet.
Baugsprydet er plasert på dekk.
Baugsprydet er plasert på dekk.
Det er plass til flåte i hekken. Den skal være mulig å få tilgang til den selv om båten har gått rundt.
Det er plass til flåte i hekken. Den skal være mulig å få tilgang til den selv om båten har gått rundt.
Rorkulten er plassert under løygangen.
Rorkulten er plassert under løygangen.
Båten
Båten
Skroget for hardchine hele veien. Det er også mye volum i forskipet slik som siste generasjon Volvo 70-båtene
Skroget for hardchine hele veien. Det er også mye volum i forskipet slik som siste generasjon Volvo 70-båtene
Masten vil bli byget i karbon og vil stå uten akterstag. Det gir mulighet for et moderne storseil.
Masten vil bli byget i karbon og vil stå uten akterstag. Det gir mulighet for et moderne storseil.
Kjølen er tung og dyp. masten er trukket langt bak.
Kjølen er tung og dyp. masten er trukket langt bak.

Lett, trygg, rask og trailbar

Andraž Mihelin har utviklet en seilbåt så stor som mulig for å kunne trekke bak en bil. Resultatet har blitt SeaScape 27. Prototypen skal testes i Norge.

Andraž Mihelin er tidligere regattaseiler og utviklet SeaScape 18 etter at han la seilkarrieren på hylla. SeaScape 18 ble kåret til Årets båt for noen år siden. Da fortalte Mihelin at han ville utvikle en ny modell etter å ha solgt 100 båter. Nå er det produsert 150 SeaScape 18, så nå avslører Mihelin sin neste modell.

Under Dusseldorfmessen for snart to år siden fortalte Andraž Mihelin om sine tanker om neste modell. Filosofien var å utvikle en båt man kunne ta bak bilen, sette på sjøen, og kryse Atlanterhavet med.
Les saken her.

Utenskjærs seiling
Seascape 18 er en CE kategori C båt egnet for innenskjærsseiling. Båten Andraž Mihelin skal være en CE kategori B-båt egnet for Utenskjærsseiling. Ideen er å utvikle en så stor og trygg båt som mulig, men som samtidig skal være mulig å trekke bak en vanlig bil. SeaScape 27 vil bli 8 meter lang, og veie under 1,2 tonn. Bredden vil bli 2,54 meter. Den vil dermed ikke veie noe særlig mer en Elan 210, men være 1,4 meter lengre.

Les mer om SeaScape 18 her

Shorthandseiling
Andraž Mihelin er fasinert av shorthandmiljøet i Norge, og har planer om å teste ut SeaScape 27 under shorthandregattaer i Norge til sommeren. For Andraž Mihelin blir det ikke den store utfordringen. Han har deltatt selv i to Mini Transat regattaer med båter på 6,5 meter.

Ny generasjon seilbåter
Andraž Mihelin mener at den franske veien er fremtidens seilbåter. Han mener at seilbåter skal plane, og veie minst mulig. Han mener det også gir sikrere båter. «L’Esprit d’Equipe» vinneren av Whitbread Race i 1981 hadde et seilareal på slør delt på båtens vekt på 18. Tilsvarende tall for Elan 350 er på 26, mens en Open 60 har hele 75. SeaScape 27 er enda råere. Med gennakeren oppe er seilarealet på hele 98 kvm på slør. Med en vekt på 1,15 tonn blir forholdet mellom seilareal og vekt hele 85. SeaScape 18 er en meter lengre og 4 cm bredere enn Melges. Storseilet er 1 kvadratmeter større og gennakeren 10 kvadratmeter større. Forholdet mellom seilareal og vekt på en Melges 24 er hele 107, så SeaScape 27 blir ikke like rå.

Andraž Mihelin holdt et foredrag om sikkerhet i Norge for snart ett år siden. Han mener at lette og brede båter er de trygeste på havet. Les saken her.

Dyp kjøl
Båten er relativt smal, og dette er fordi båten skal passe på en henger, men skrogformen skal gi maksimal stabilitet. Båten har også en vippekjøl etter samme prinsipp som kjølen på Pogo 12.50. I nedre posisjon er dybden 1,95 meter, og med nesten 50 prosent av båtens tyngde der nede, vil båten tåle mye duk. Båten vil få en lett karbonmast, noe som også øker det rettende momentet. Masten er plassert langt bak, noe som gir et forseil på hele 21 kvm. For hardvindseiling skal man kunne sette et stagseil på 14 kvm og rulle inn fokka.

Også for tur
SeaScape 27 er ingen regattabåt slik en Melges 24, men skal ha en funksjonell innredning for turseiling. Det skal være fult mulig å dra på overnattingstur for fire i båten. Båten skal få en enkel bysse samt toalett.

Et unikt konsept
Andraž Mihelin er i full gang med utvikling av båten sammen med Manuard YD og Gigodesign. Prototypen skal på vannet i mars, og etter mye testing skal produksjonsbåten være klar til høsten.
Om Andraž Mihelin klarer å produsere båten slik det fremkommer av planene, vil dette bli en helt unik båt. Den vil ikke bare sette en helt ny standard for seilegenskaper for båter i denne størrelsen. Båten vil også bli unik i og med den blir den største seilbåten man kan trekke på henger etter en normal familiebil. Kryssen fra Hankø til Arendal, og sløren over til Svenskekysten vil bli en hard prøve for en slik liten båt, og tåler den en slik test med glans, så er det bare å begynne å spare.



Med en vekt på 1,15 tonn så kan SeaScape 27 trekkes av en normal familiebil.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen