Søk i arkivet

Lærte å seile under veis til Las Palmas

Solskinnsgutta hadde nesten ikke vært i en seilbåt før i sommer. Turen sydover har de klart uten seriøse problemer. 

X-YACHTS: Gutta seiler en X-452 fra 80-tallet. Verftet holder party før avreise som gutta gleder seg til.
X-YACHTS: Gutta seiler en X-452 fra 80-tallet. Verftet holder party før avreise som gutta gleder seg til.

– Vi fikk en tøff start over Nordsjøen. Da valgte vi faktisk å snu, og søkte ly i Stavanger. Vi lærte mye på få timer, forteller de unge karene i X-452 «Solskinn». Det er mange unge som seiler over til Karibia, men få som gjør som båter fra Asker. De fleste unge seilere dropper ARC for å spare noen kroner. 

Bare hoppe i det

Båten har seilt ARC før. Gutta kjøpte båten av storebroren til Joppe Havig-Gjelseth som også er skipper. Et tre ukers treningstur i Skagerrak med kyndig hjelp var alt som skulle til for at gutta hadde den viktigste ferdigheten for å legge av gåre. Båten var relativt godt utrustet til langtur. 

– Kjøp en båt, og sett en dato. Det vanskeligste er å komme i gang. Det er en god ide og utstyre båten, og teste den ut en sommer, før man legger av gårde, råder gutta. 

INNSAMLING: Gutta samler inn penger til et prosjekt på Haiti. Så langt er det kommet inn 4000 dollar. Prosjektet blir godt markedsført under ARC.
INNSAMLING: Gutta samler inn penger til et prosjekt på Haiti. Så langt er det kommet inn 4000 dollar. Prosjektet blir godt markedsført under ARC.

Små problemer

Forbindelsen mellom motoren og propellakslingen røk når båten forlot en havn i Portugal, det er det mest alvorlige som har skjedd.  Båten tilkalte hjelp og ble slept inn. Problemet var enkelt å fikse. Kamerat ble stjålet, og dassen har gått tett. Også plotteren streiket. Det er alltid noe å måtte ordne opp i. 

Redusert seilføring

Akkurat nå er det en sleide i storseilet som må fikses. Om det ikke blir ordnet må de seile med ett rev. Det gir redusert fart, og flere dager på havet.

– Vi lærte å ta et rev hver kveld når solen går ned. Det har nok reddet oss for problemer. Vi er føre var. Det er alltid en om bord som har ansvar, også når vi sløver i havn, forklarer vennegjengen på rundt 23 år. Rutiner mener de er viktig. De har laget diverse sjekklister som gåes igjennom får avreise. 

Fem karer

Når Seilas er om bord i Las Palmas er det fire av fem om bord. Foruten skipper Joppe Havig-Gjelseth er Kim Bye, Andreas Nikolai Bjørn-Hansen og Espen Lyng med på bildet. Espen Myklebust var i land for å fikse småting.

SOL: Navmet på båten skal byttes til «Solskinn», og det passet bra når Seilas var å tok en prat.

Seilas skrev om «Solskinnsgutta» i mai. Les saken her. 

 

KLARE: Joppe Havig-Gjelseth, Kim Bye, Andreas Nikolai Bjørn-Hansen og Espen Lyng er klare for det store havet. Espen Myklebust er ikke med på bildet.

KLARE: Joppe Havig-Gjelseth, Kim Bye, Andreas Nikolai Bjørn-Hansen og Espen Lyng er klare for det store havet. Espen Myklebust er ikke med på bildet.

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen