Søk i arkivet

Dette utstyret holder ikke mål på langtur

World Cruising Club har analysert hva slags problemer deres deltagere har med utstyret over Atlanteren. Dette er hva som kan gå i stykker.

HULL: De fleste skadene i ARC oppstår på seil.
HULL: De fleste skadene i ARC oppstår på seil.

Nesten 38 prosent av deltagerne i ARC og ARC+ opplevde at utstyr gikk i stykker under arrangementene i 2015, rapporterer World Cruising Club. De arrangerer ARC, eller Atlantic Rally for Cruisers.  Tallet er høyt, men så var det også kraftigere vind i fjor, enn normalt. Men selv i år med lett vind blir det skader, særlig etter tordenbyger. Seil og rigg utgjør 56 prosent av skadene.

Mest skade på seil

22 prosent av innrapporterte skader omhandler ødelagte seil. Mest vanlig er å få spjæret spinnakeren, men også avrevet skjøtehjørne og brukkne spiler, og ødelagte sleider i mastesporet er vanlige skader.

En god sjekk av seilene før avreise er derfor en god investering. Det gjelder også å reparere småskader før det fører til større skader. Et godt tips er også å reve i tide.

Filt i filler

Seil, tau eller annet utstyr som ligger å filer inntil ett eller annet, bidrar også til mange skader. På havet er båten i stadig bevegelse, og det sliter enorm på utstyr. 17 prosent av innrapporterte skader skyldes nettopp dette.

En viktig oppgave om bord er derfor å redusere denne filingen. Støtte seilet med en spinnakerbom, eller forandre vinklet på et tau med en kasteblokk. Det kan også hjelpe å seile med en litt annen vindvinkel. 

Skader på rigg

KONTROLL: Forbygging av skader er viktig under en langtur. En wire slik so denne kan få alvorlige følger om den ikke byttes i tide.
KONTROLL: Forbygging av skader er viktig under en langtur. En wire slik so denne kan få alvorlige følger om den ikke byttes i tide.

Det var en båt som brakk masten under ARC i fjor. De fleste riggskader handler om brukket bom eller spinnakerbom. Mange fikk også ødelagte innfestninger. Mange av skadene skyldes ufrivillig jibber. En jibpreventer. Et tau festet i enden av bommen, frem til fordekket er en god løsning som kan forhindre skader. Det er også rapportert inn skader på blokker, løygang og genuaskinner. Å seile en tunglastet båt på havet gir langt mer krefter på utstyret enn vanlig kystseilas. Mange båter har for dårlig dimensjonert dekksutstyr for en Atlanterhavskrysning.

Andre skader

To båter fikk problemer med styringen. Ett av styrestystemene lot seg fikse ved hjelp av dyneemaliner. Den andre båten holdt kurs ved hjelp av nødstyring.

Fire båter fikk tau eller fiskesnøre  i propellen. To båten mistet også propellen under veis. Det første til kostbar slep inn til havn. Konstante vibrasjoner over lang tid kan være en årsak.

Fem prosent av deltagerne, 15 båter, opplevde problemer med autopiloten. Et tips er å håndstyre av og til for å kjenne balansen i båten. En god seiltrim vil spare autopiloten betraktelig. Flere har også valgt en for spinkel autopilot i forhold til båtens vekt.

Trygt over havet

Seil om det var mange skader, så var det svært får alvorlige hendeleser. Foruten båten som mistet masten, så klarte alle de andre å komme seg trykt over havet. Skadene gjorde bare at det tok litt lengre tid.

Problemer med styringen og brukket bom var det så det mest kritiske som hendte. Det gjelder å ha utstyrt og kunnskap om å fikse problemene som oppstår under veis.

BØLGER: Båten er i konstant bevegelse på havet på grunn av store bølger. Det går hardt utover utstyret.

BØLGER: Båten er i konstant bevegelse på havet på grunn av store bølger. Det går hardt utover utstyret.

 

 

 

 

 Kommentarer

Tips for å få utstyret til å holde

Ta en daglig sjekk av belastet utstyr

Reparer småskader straks

Reduser seilføringen i god tid

Unngå utstyr som filer og gnisser

Bruk en jibpreventer

Seil med riktig balanse og seiltrim

Avlast autopiloten av og til

Ha en velutstyrt verktøykasse

Ha nødvendig reparasjonsutstyr om bord

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen