Søk i arkivet

Navigasjon og sjømannskap

Dette utstyret holder ikke mål på langtur

World Cruising Club har analysert hva slags problemer deres deltagere har med utstyret over Atlanteren. Dette er hva som kan gå i stykker.

Høy mast ruver over Langviksbukta

Knut Frostad på Norgesbesøk i sin 59 fots Outremer katamaran. Nå går ferden igjen sydover.

Kjent fransk seiler idømt fengselsstraff etter båtkollisjon

Kollisjonen mellom maxitrimaranen «Spindrift 2» og en RIB ved starten av Volvo Ocean Race i Lorient fikk konsekvenser.

Bestikket: Fra vondt til verre

Det enkleste middelet for å redusere mengden plast i havet vil være å forby plastposer. Det vil være en start.

Seil og rigg: Rev storseilet med vinden

Ikke så mange vet det og få bruker denne teknikken, men det kan faktisk la seg gjøre å reve storseilet mens man seiler med vinden. Det kan til og med være en veldig god idé.

Vertikale spiler: gjør rulleseil bedre enn sitt rykte

Skarpskodde seilere med sans for fart og gode seilegenskaper griner gjerne på nesen over rulleseil. – Det behøver nødvendigvis ikke være slik, mener seilmaker Karl Otto Book.

Seiljuss: Ikke fagmessig utført arbeid

I forbindelse med at det skulle utføres en jobb på en båt ble riggen tatt ned. Da jobben var fullført, ble riggingen satt bort til en underleverandør og båten ble deretter levert til eier. Problemet var at riggingen var feilaktig utført.

Slik lages sjøkartene

4000 fritidsbåter går på grunn hvert år. Kartverket har tre båter på vannet som fortløpende oppdaterer kartdataene. Hvert år avdekkes 1500 grunner.

Sjøkart: Det koster å oppdatere kartbrikkene

Hvert år kartlegges 1500 nye grunner i Norge. Kartverket oppdaterer dataene sine fortløpende, men det koster å få oppdatert kartbrikkene for fritidsbåtfolk.

Dyrere og dyrere å gå på grunn

En liten berøring av bunnen kan være nok til å få hele sommeren spolert. Skadeomfanget kan bli stort og ventetiden lang før båten blir reparert.

Lager filmdokumentar om egen langtur

Gutta på «Solskinn» er klare for eventyr med kamera. Askergjengen ønsker at turen skal hjelpe fattige på Haiti.

Seiltrim: Finn den optimale krengningen

Det finnes en optimal krengningsvinkel som båten er designet til å seile med. Det er mye å hente ved å tilpasse seilføring og trim til denne krengningsvinkelen.

Nyhetsbrev

Søk

Gå til toppen