Søk i arkivet

Navigasjon og sjømannskap

Spør Finn Audun Bostad om navigasjon og sjømannskap

Finn Audun Bostad seilte i 2007/2008 til Karibia med familien sin. Han har en Forgus 44 som han bruker året rundt. Bostad startet sin jobbkarriere som flyver i SAS, men han har i de siste årene jobbet med båt, nå i Asker Båtservice. Finn Audun svarer på spørsmål innen navigasjon og sjømannskap.

Spørsmål

Det er en robust båt som er sertifisert for åtte personer. Men er den god i høy sjø? Vi er på en øy og det blåser raskt opp og hvordan vil turen til hytta bli med full båt og røff sjø? Vil rekka være for lav på Multien, og ligger den for lavt i vannet? Bil det bli en våt båttur hjem og sprute mye over rekka?

Svar

Hei Else, her har vi hentet inn svar fra Pioner, da vi ikke har prøvekjørt denne modellen:

Pioner Multi II er som nevnt godkjent for 8 personer og CE-kategori C som er:
Kategori C – ”fartøy til bruk langs kysten”
Båter konstruert for reiser nær kysten og i store bukter, elvemunninger, sjøer og elver, der vindstyrken kan komme opp i 6 (på Beafort-skalaen),
og den signifikante bølgehøyden kan komme opp i 2 meter. Dvs.: Tåle vind inntil 14 m/sek. og bølger inntil 3,4 m.
 
Pioner Multi er en katamaran båt, altså en båt med to hoved kjøler.
Båten er usedvanlig stødig og retningsstabil. Multi har et forholdsvis høyt fribord, noe som føles veldig trygt.
Pioner Multi flyter høyt i vannet sammenlignet med andre båter i samme størrelse (5,05m/ 16,5 fot).
Hvor mye vannsprut det vil kunne bli avhenger av bølgehøyde og fart, men båten regnes som en veldig komfortabel og tørr båt å kjøre.
 
Pioner Multi kommer med Ny modell generasjon III for sesongen 2014.
Lykke til med valget av Pioner Multi.

Erling Riise, Cipax

Spørsmål

Hei. I siste nr av SEILAS er det et tilbud om VHF-lisens for 100 kr. Hva kan jeg bruke dette til? Er dette pr. mnd eller pr år? Jeg har RS på min mobil, er ikke det like bra for en turseiler langs Norskekysten?

Svar

VHF er et av det viktisgste sikkerhetsutstyret om bord. En VHF-radio har dekning opp mot 40 nm, langt bedre enn en mobil. Moderne VHF har en nødknapp som gir radiostasjonen på land din posisjon automatisk, samt opplysninger om din båt, kontaktopplyninger mm. Om du er i nød, så kan du også kalle opp nærliggende fartøy for assistanse. VHF-tilbudet fra Seilas gjelder kun ny-tegning av VHF-lisens, og gjelder ett år.

RS-appen på mobilen fungerer, og gir deg direkte telefonnummer til nærmeste redningskøyte. Du finner også nærmeste redningsskøytes posisjon. RS-appen fungerer greit, så lenge du har god mobildekning, men hva om skøyta ikke når deg i tide? Det er ingen erstatning for VHF.

Axel Nissen-Lie

Spørsmål

Hvilket bauganker anbefales ti 37 ft seilbåt, har 50 m kjetting og vinsj. Står et leddet ploganker der nå, gutta som har montert baugplattform på båten vil bruke Delta - anker. Mvh Roar

Svar

Du har nok et CQR-anker som på 70-tallet ble sett på som det beste ankeret. Tester viser at mer moderne ankere er langt bedre. De ulike ankerne på markede har ulike egenskaper tilpasset ulike bunnnforhold. Mange har flere ankere om bord. Svenske Kryssar Klubben testet CQR, Bruce og Danforth i 20 ulike havner. Testen ble omtalt i Seilas nummer 6, 2012. Danforth kom best ut, og Delta-ankeret du ble anbefalt er en forenklet og modernisert Danforth-type. CQR kom dårligst ut. Rocna og Spade er to moderne ankere som har kommet bra ut i ulike tester, og begge har gode allroundeenskaper. Fortress er også et populært anker, men dette tar mye plass på baugen. Fortress har gode egenskaper i løs bunn. Det veier lite, og egner seg som reserveanker.

Axel Nissen-Lie

Spørsmål

Hei, vi er to gutter som skal seile fra Oslo til Karibien høsten 2013. Vi skal delta i noe som heter ARC(Atlantic Race for Cruisers) fra Las Palmas til St. Lucia i Karibien. Her kreves blant annet livbåt og nødpeilesender. Vi lurer på hva slags utstyr du vil anbefaler at vi anskaffer båten(en 39 fots Jeanneau). Og vet du hvilke papirer og eventuelt vaksiner som trengs for en slik tur?

På forhånd takk! hilsen Even og Didrik

Svar

Ved påmelding til ARC mottar dere informasjon om krav. Valg av sikkerhetsutstyr bør ikke tas ut i fra utelukkende økonomiske hensyn. Det er stor forskjell på kvalitet, og bruksområde. Jeg vil anbefale dere å lese "Atlantic Crossing Guide" av Jane Russell. Utmerket bok, som gir gode råd om alt fra ruter til utstyrsvalg. Skipspapirer er helt nødvendige i de fleste land for inn, og utsjekking. Eierbevis, forsikringsbevis, sertifikater på utstyr inkl. Kommunikasjon, samt bevis på betalt MVA (VAT) i EU. Personlige papirer, pass og helse. Finnes mer som er kjekt å ha, men dette er det nødvendigste. Helseopplysninger får dere på helsestasjon, og også vaksiner. Vær obs på at flere vaksiner skal tas over tid, og flere ganger.

Finn A. Bostad

Spørsmål

Hei. er på vei til startstreken for årets ARC. Antar å være i Gibraltar om en ukes tid, er p.t. på Mallorca. Hva vil du anbefale som rute til Kanariøyene. Ned langs kysten av Marocco, eller direkte over? Hva er evt de beste/sikreste havnene i Marocco?

Svar

Ruten vi valgte var om Madeira. Det er normalt en veldig fin tur, hvor man for første gang når man kommer nordfra, opplever å seile i tropiske farvann og temperaturer. Fra sydvestspissen av Portugal er det ca. 430NM til Porto Santo. Madeira er absolutt verdt et besøk. Helt øst på Madeira er det en flott ny marina, Quinta Do Lourde. Den er i motsetning til Funchal helt beskyttet for alle værforhold.
Går dere direkte til Kanariøyene anbefales på det sterkeste et besøk på Isla Graciosa, som også er den nærmeste øya, nord for Lanzarote.
I Marocco har jeg kun kjennskap til Agadir. Flott ny havn med alle moderne fasiliteter.

Finn A. Bostad

Spørsmål

Hei.

Vi har nå investert i en åpen skjærgårdsjeep, og skal ha med oss barna på sjøen. Vi må først ha god nok sikring av våre barn og oss selv.
Har dere noen tester på oppblåsbare vester, ønsker ikke å bare investere i det billigste. Når det gjelder barna har jeg ønske om at de skal ha klær som holder dem varme i båten, (noe vindtett) dette ser jeg ikke som noe problem, men hva om uhellet skulle være ute og vi havner i sjøen. Hvilke klær er det da som gir dem best varme?

Håper dere kan hjelpe oss litt.

Mvh

Jan Inge

Svar

Oppblåsbare vester er supre, men er ikke egnet for små barn. I så fall kreves det en nitidig kontroll av utstyret av dere. Vesten inneholder komplisert mekanikk, og svært mange slurver med kontrollen. Det kan få fatale konsekvenser. Voksne har alltid muligheten til å blåse opp vesten manuelt om den ikke skulle virke, men det vil sannsynligvis ikke et barn klare. Mange av produsentene bruker samme mekaniske. Komforten på slike vester varierer. Kjøp en som sitter godt, og som er lett å stramme. Bruk også alltid skrittstroppen. Uten den kan vesten fort forsvinne over hodet.

Ull innerst er mitt råd til påkledning. Det isolerer også når det er fuktig. Har du et tett lag på utsiden vil vannet inn mot kroppen etter hvert bli oppvarmet av kroppstemperaturen. Lukk mansjetter og åpninger slik at vannutskiftingen blir minimal. Da vil klærne fungere som en våtdrakt.

Ikke fall for fristelsen med å la barna sitte foran i baugen slik mange gjør. Faller de uti vannet vil de havne i propellen, og da hjelper det lite med vest og varme klær.

Axel Nissen-Lie

Spørsmål

Hei,
Jeg holder på å reasearche innkjøp av seilbåt fra 38-45fot. Jeg skal bo i båten. På sikt blir det lengre turer og kryssinger av nordsjøen og kanskje biscaya, atlanteren mm.
Du skriver i første setning i et tidligere innlegg Sitat "..... under en million (35-38fot) er gode turseilere, men mangler litt om du vil seile regatta, eller legge ut på lengre turer." Hva er det egentlig de båtene mangler utenom elektronikk, komfortting, kraftigere vinsjer, beslag og kanskje sterkere rigg?
Jeg ser på moderne båter at mange har stor nedleggbar luke akter i kokpit. Med min erfaring fra komersiell sjøfart og fiske vet jeg at havet er nådesløst tolmodig med ting og tang som kan slåes istykker. Hvordan er slike luker vedrørende sikkerhet på havkryssinger etter seileren har blitt overrasket av dårlig vær.
Og sist, hvor trygge er disse billigbåtene, som likevel har klasse A, i åpent hav. Selvsagt snakker vi her om dårlig vær. Full storm og orkan vet vi at kan komme selv om værmeldingen sa kuling.

På forhånd takk.

Svar

Dyre båter er gjerne bedre dimensjonert, og vi tåle dårlig vær uten skader. Det kan være alt fra skuffer i byssa som skiller ut til hengsler på luker som ryker. Om du skal på langtur så bør man også vurdere båtens tanker og stuerom foruten riggen, og hvordan innredningen vil fungere i stor sjø. Mange av de masseproduserte båtene er bygget for å fungere godt i havn, som passer de fleste båtkjøperne godt. For å tilfredsstille CE A, må båtene ha selvrettende egenskaper. Det er også krav om rekkehøyde, og hvordan luker er utformet. Nesten alle seilbåter over 32-fot fyller disse kravene. Men det er ikke sikkert om de egner seg på havet for det, men det går mest på komfort. Når det gjelder luker, så er det særlig i baugen at det er viktig at disse kan låses fast med en skikkelig anordning. Bevegelsene bak i cockpiten på en seilbåt er nok langt mer moderate enn på et yrkesfartøy. Jeg har hørt om at slike luker i hekken har skapt problemer.

Axel Nissen-Lie

Spørsmål

Jeg er i ferd med å kjøpe båt i england og det vil bli en henting av båten i løpet av 2 uker tenker jeg. Båten ligger i Southampton og jeg ønsker tips til ruten derfra og hjem. Primært tenker jeg i første omgang å få båten til enten Sveriges vestkyst, nord i Danmark eller sørlandet. Jeg har ferie og har enda ikke bestemt meg for hvor jeg ønsker å seile videre i sommer.


Dermed ønsker jeg tips til ulike løsninger på transporten. Både transportseilas på forholdsvis kort tid og eventuelt en hyggeligere tur hjemover er aktuelt.

Håper på tips

Svar

Det rimeligste er å seil hjem båten, enten selv, eller få noen til å gjøre det for deg. Dette er ofte tøffe forhold, og tett skipstrafikk i den Engelske kanal. Dette med strøm og tåke, så er ikke dette området egnet for nybegynnere. Sett derfor av litt tid, slik at du kan vente på en gunstig værmelding. Båten bør også være utstyrt med skikkelig sikkerhetsutsyr som VHF, flåte, stormseil og gjerne Radar og AIS. 

For å redusere tiden i åpen sjø kan du gå igjennom Kieler-kanalen. Det blir heller ingen omvei om du skal ha båten i Danmark, eller på den svenske vestkysten. På vei østover kan følge den engelske kysten i ca 100 nm. Derfra kan du ta en jafs på ca 150 nm til Ijmuiden utenfor Amsterdam. Fra Den Helder kan du seile på innsiden av sandbankene utenfor Nederland og Tyskland til Cuxhaven ved innseilingen til Kielerkanalen. God tur


Axel Nissen-Lie

Spørsmål

Hei. Jeg skal kjøpe meg redningsflåte og har store problemer med å finne fram til en som jeg føler er riktig for meg.
Jeg har sett en på nettet fra BestMarin, Sail UZ, ISO 9650-1, for 4 personer (Sail Safety selvrettende redningsflåte) i bag. Denne er bygd i Kina får jeg opplyst, og har en gunstig pris (kr. 8590,- inkl. mva). Er dette et kjøp som kan anbefales, eller bør jeg vurdere andre merker og produksjonsland?
Videre, hvor kan service/sjekk av disse flåtene gjøres?
Jeg bruker min båt i forbindelse med bl.a. overfart til Sverige og Danmark, og bor i Kragerø.
Mvh Tor Lønnerød

Svar

Ting som bør være med i vurderingen ved valg av redningsflåte er mange. Kjøp en flåte som er sertifisert for det maks antall personer du regner med vil
befinne seg om bord i båten din. Det er svært trangt i en flåte som er fylt opp med maks personer. Flåter i kontainer er regnet for å være sikrere enn de i bag. De er ikke like utsatt for slitasje ved håndtering og lagring. En flåte som forutsetter hurtig redning (ingen nødrasjoner eller utstyr) kan vise seg å være en falsk trygghet.
Når det gjelder flåter er det en gang slik at man ofte får det man betaler for. Jeg har vært på flåtedemonstrasjon hvor flåten viste seg å være defekt.
Dette er ikke noe jeg ønsker å finne ut når jeg trenger den. Sertifisering og pakking av flåter er det flere firmaer som spesialiserer seg på, blant annet Rammsalt i Asker.

Finn A. Bostad

Spørsmål

Ipad går fint på norskekystn. Men nedover svenskekysten er den ubrukelig, siden man må være på nettet for å få opp kartene. Og det koster. Kan ikke en Ipad brukes som kartplotter uten å være på nettet. slik som en plotter. den har jo GPS. ?

Svar

Bruker du en app hvor kartene blir lastet ned på iPaden kan den fint brukes uten nett. Navionics har hatt dette helt siden iPaden ble lasnert. Nå er det også mange alternativer som Plan2Nav, iSailor og iNavX. Om du velger navionics vil du kunne laste ned kart for nesten hele Europa, men ikke Danmark. Men for å spare diskplass kan du selv gjøre det utsnittet av Europakartet du ønsker. Velger du Plan2Nav kjøper du et kart for hele Norge samt Danmark og svenske vestkysten.
Det er kun 3g-versjonen av iPad som har GPS. Den enkleste modellen bruker de trådløse nettene til å finne posisjonen, og det finner man ikke mange av på sjøen. Men det finnes eksterne GPSer for iPad. Du kan også få GPS-signaler via trådløst nettverk om bord.

Axel Nissen-Lie

Spørsmål

hei kan du si meg hvilken rekkefølge flaggene skal henge i ved stor flagging

Svar

Ved heis over topp ved festbruk er det vanlig å sete flaggene etter alfabetisk rekkefølge i følge Båteierboka.

Axel Nissen-Lie

Spørsmål

Jeg har en Bavaria 32, 2002 mod. den er forsikret i DNB Forsikring. Den er utstyrt med seildrev. Hvor ofte må membranen skiftes i følge forsikringsreglene. Hvis det er 7 år som jeg har forståelsen av, hva er da grunnen til dette når levrandørene (service personer) sier den holder godt i 15 år. Kan man risikere å få avkortet forsikring hvis man ikke bytter.

Svar

Spørsmålet er videresendt til Service og Delesjef hos Lunde Båt

Forsikringen sier at den skal byttes hvert 7 år. Følger man ikke dette kan det føre til avkortning. Grunnen til at service personer sier 15 år er at de godt kan holde så lenge. Imidlertid er man da nødt til å vite hva man ser etter. Når man begynner å se antydning til sprekker eller at belgen er veldig tør må den byttes.


Med vennlig seilerhilsen/ Best regards 
Ole-Martin T. Eriksen 
Service og Delesjef

Spørsmål

eg har vært i en rekke båtutstyrbutikker, både på land + på nettet, og prøvd å finne en standard redningsvest(ikke oppblåsbar)som er beregnet på offshore, dvs med mer oppdrift enn de på 100 N, gjerne over 150 N , som gjerne anbefales.Vet dere hvor jeg kan henvende meg for å skaffe en redningsvest på over 150 N ?

Svar

Hei
De fleste produsentene har slike modeller i sitt sortement, men disse selges som regel i andre kanaler enn båtbutikkene. Norske regatta har en SOLAS/US Coast Guard godkjent vest med 190 newton oppdrift. Den heter Kon-Tiki Royal. På www.regatta.no er det en liste over forhandlere. En av disse kan helt sikkert hjelpe deg med en slik redningsvest.

Spørsmål

Jeg har planer om å seile gjennom Caledonienkanalen og ser at det kreves "Boat Safety Scheme". Hvordan får jeg tak i dette?

Svar

 Du kan laste den ned fra internett her
http://www.boatsafetyscheme.com/site/Home_1.asp

Spørsmål

hei. prøver og finne et firma som driver med båtfrakt fra England til Norge, har kjøpt båt i ipswich i England og skulle ha frakten den hjem til Norge helst sørlandet, lurte på om dere hviste om et firma som driver med dette.
mvh. Jarl Lohne

Svar

 Hei Jarle
Det finnes en del privatpersoner som tar på seg slike oppdrag. mange av disse leser Seilas. Brukt debattfunksjonen på seilas.no, så får du sikkert hjelp.

Spørsmål

Hei, jeg tok båtførerbeviset for noen år siden, men har rotet bort kortet mitt under en flytting. Jeg finner ikke frem til der jeg tok kurset. Finnes det noen register som viser at jeg har lappen, og hvor skal jeg henvende meg for å få beviset?

Svar

Norsk test er stedet å henvende seg. Ligger du i båtførerdatabasen skal det ikke være noe problem. Er det lenge siden du tok kurset vil du få nytt ved å vise frem det gamle, eler vise frem en kopi av vitnemål der Sjøfart/Båtliv/Båtførerprøven e.l. er valgfag. Et båtførerdiplom fungerer også, eller en bekreftelse av fra sensor i følge norsk tests nettside. Der blir det også opplyst om at det kan ta tre ukers behandlingstid på duplikatsøknader. Se www.norsktest.no/bfp/

Finn A

Spørsmål

Hei
Du kanskje kjenner meg igjen nå?
Jeg er spekulant på en Forgus 1991 modell, og lurer på hva skroget er isolert med. Eieren visste ikke??
Er det divinycell/plast eller er det balsa??
Mvh Finn

Svar

Min 1998 modell er håndopplagt GRP med balsa-endeved som distansemateriale i
sandwichkonstruksjonen. Jeg vil anta at en 1991 modell er laget på samme
måten.

Finn A.

Spørsmål

Hei. Vurderer å kjøpe en 34 fots Hallberg Rassy fra 93. Denne er kun registrert i småbåtregisteret. Må jeg registrere båten i NIS/NOR for å kunne seile til Middelhavet ? Eller holder det med ett engelsk eierbevis utstedt av småbåtregisteret. Håper du er rette til å svare på dette. På forhånd takk.

Svar

Hei.
Det er ikke krav til registrering i NOR. Tollere i EU er generelt ute etter å sjekke om MVA er betalt i EU, eller EØS.
De papirene du bør ha i orden er:
Kvittering på betalt MVA i Norge eller annet EU land.
En eller annen form for eierbevis. Kortet fra Småbåtregisteret holder.
Forsikringsbevis.
VHF stasjonskonsesjon, og VHF sertifikat.
Sertifikater (pass på at datostemplingen er innenfor, det er eksempler på bøtelegging for utgått utstyr) på nødutstyr, f. eks. redningsflåten.
Personlige sertifikater (det er ikke krav til sertifikater for å føre norskregistrert 34 foter, annet enn på de Europeiske kanalene).

Finn A.

Spørsmål

Er på vei til og kjøpe ny båt med fremtidige planer om langtur. Ser store fordeler både med grunn og dyp kjøl. Er veldig usikker på valget i et eventuelt langturs perspektiv, med grunne uthavner og innseilinger (eks. Barbuda, Caribien). Hva er din erfaring?

Svar

På langtur står gjerne egenskapene i sjøen høyest på prioriteringslisten.
Det er klart det er havner som ikke kan anløpes med et dypgående på 2m+, men jeg ville allikevel valgt de egenskapene som gjør båten best egnet til å seile trygt, komfortabelt og raskt.
Eventuelt kan man velge en båt med senkekjøl (f. eks. Ovni).

Finn A.

Spørsmål

Hei!
Jeg og 2 kompiser skal seile til Danmark i sommer.
Er det nødvendig med en VHF radio?
Holder det med en håndholdt?

Joakim

Svar

VHF er det viktigste elektroniske sikkerhetsutstyret om bord. En VHF med antenne i mastetoppen vil ha en rekkevidde på ca 50 nm. Du vil derfor ha dekning hele veien både om du seiler fra SØrlandet eller fra den svenske vestkysten. En håndholt vil rekkevidden ikke bli bedre ca 10 nm. Du vil derfor være utenfor rekkevidde midtveis, men kun i et lite område om du krysser fra Sverige.
De billigste håndholdet VHFer har kun effekt på 2 watt, mens de dyrere har 5 watt.
Axel Nissen-Lie

Spørsmål

Jeg har en Hallberg Rassy med teakdekk. Den ligger i boblehavn om vinteren. På våren opplever jeg at det ligger ganske mye løs trefiber på dekket. Hva kan dette komme av? Tåler teakdekket snø og is om vinteren eller er det viktig å dekke til før frosten kommer?

Svar

Teakdekk tåler generelt snø og is godt. Om det derimot er punkter hvor det trekker inn vann under teaken, eller mellom fuger, kan du risikere frostsprengning. Dette er en situasjon som kan forverre seg.
Min båt ligger også ute om vinteren, uten presenning. Det er riktig at det om våren da ligger en del grå masse på dekket. Dette er forurensninger blandet med naturlig slitasje av dekket. Etter 3 vintere i Norge, og én i Karibia, ser dekket mitt ut som på bildet. Ved å være skånsom med vask, og passe på eventuelle punkter med frostspreng, skulle det ikke være noe i veien for å bruke båten også om vinteren.

Finn A.

Spørsmål

Mener å ha lest en artikkel om en norsk designet babystol/ bæremeis med automatisk utløsende flyteelement. Kjenner Dere til denne?
Hvor kan den i så fall bestilles?
Takk for hjelpen og et riktig godt nytt år til alle i Båtliv.
Mvh
Magne Gjerde

Svar

Hei, her er artikkelen om Flytestol for babyer.

Her er nettsiden for flytestolen.

Mvh. Jørn Finsrud, Båtliv

Spørsmål

I regel 13a står det om innhenting, og at denne regelen gjelder "Uten omsyn til det som ellers er sagt i reglene i Del B avsnitt I og II." Avsnitt I er regel 4 til 10, og avsnitt II er regel 11 til 18. Det står jo faktisk at regel 13a gjelder foran f.eks. regel 9 om trange farvann og regel 10 om trafikkseparasjonssystemer. Hvis vi skal oppfatte dette bokstavelig, vil altså en liten båt som tas igjen av et stort skip i et trangt løp eller trafikkseparasjonssystem ha retten til veien, fordi regel 13a gjelder "uten omsyn" til det som står i bl.a. regel 9 og 10. Det kan da ikke være det som menes? Men det er det som står.

Jeg har også en eldre, kommentert versjon av sjøveisreglene fra 1977. Der står det i regel l3a "dette avsnitt", dvs. avsnitt II, men ikke avsnitt I med bl.a. regel 9 og 10. Og det gir jo mer mening. Men det er altså ikke dette som står i gjeldende utgave av reglene.

Hvis man leser reglenes bokstav, virker jo dette som utilsiktet. Jeg lurer derfor på hvordan dette skal forstås.

For ordens skyld: Jeg er ikke ute etter et "smutthull" i reglene som jeg kan "bruke" i slike situasjoner, noe som ville være i strid med regel 2. Jeg er bare ute etter å forstå ordlyden i regel 13 og dens forhold til reglene i avsnitt I og II. Se derfor bort fra det norske tillegget med bl.a. regel 44. (La oss tenke oss at vi ikke er i Norge.)

Svar

Spørsmålet ditt er mat for en sjøjurist. For meg som sjøfarende er svaret enkelt:
Regel 1:  Det er ett fartøy som alltid har vikeplikt; det innhentende.

Ingvar

Spørsmål

Hei,

Har en seilbåt av type Jeanneau SO 42 fot. Jeg lurte på om båten kan ta alvorlig skade av seile kryss med kraftig banking i høy sjø og krappe bølger? Særlig hvis man kun går for motor. Kan vanlige flatbunnede turseilere rett og slett få så kraftig bank i bølger at man kan få en delaminering/ sprekker påkjenningen? Eller må det mer til?

Svar

En båt som er bygd etter godkjente spesifikasjoner av en seriøs båtbygger skal klare de påkjenningene du beskriver, og vel så det.

Ingvar

Spørsmål

Hei Har aldri kjørt båt med motor, men rodd en del for mange år siden :) Jeg er voksen dame som skal låne hytte med båt 15 fots silver viking 9,9 hk Mariner motor i helga og lurer på om det bare er å lese bruksanvisningen og starte? Slik jeg har forstått det er ikke dette en motor som går fort. Skal heller ikke langt fra land. Må dette læres av noen slik som bilkjøring eller er det forholdvis enkle greier. Hilsen Merete

Svar

Egentlig burde du nok vite litt mer om manøvrering med motor o.s.v. På en annen side; det var nok slik vi startet noe og enhver av oss – hvis vi i det hele tatt hadde bruksanvisningen. Husk bare tre ting: Lær deg sjøvettreglene og ta med dødmannsknapp, redningsvest og årer.

Ingvar

Spørsmål

Hei!
Jeg har hatt egen båt fra jeg var 16 år, og tok Båtførerbevis 1 1980.Hvor skal jeg henvende meg for å få dette omgjort til den nye typen-kredittkort-størrelse.
Jeg er klar over at jeg er gammel nok til å slippe dette, men synes det er greit å kunne vise til at jeg har gjennomgått grunnleggende kunnskap for sikkerhet på sjøen.
Med Hilsen Eirik Dalsegg

Svar

Hei, Erik.
Det er lurt av den å skaffe deg Båtførerbeviset. Ikke minst hvis du skal leie båt i utlandet. Dette ordner du enkelt ved å ta kontakt med Norsk tekst på: http://www.norsktest.no/

Spørsmål

Hei! Er det noe (god)regel hvor mye et anker skal veie i forhold båten størrelse/vekt, og hvor mye kjetting bør man ha ut i forhold til dybden når man ankrer for å være sikker på at vi ikke dregger?

Svar

Hei, Åge

Beklager det er ikke noe absolutte regler her. Det finnes i dag aluminiumsankere (Fortress) som opererer med halvparten av vekten jeg mener er nødvendig når det gjelder f. eks. en Bruce, eller Bucekopi i stål. Flere ankertester har konkludert med at den lette Fortress-varianten, til tross for sin lave vekt, er godt nok, og vel så det. De fleste leverandørene av ankere, har tabeller for anbefalte ankerstørrelser på nettet. Vær bare klar over at et bra anker på ti kilo med kjetting kan klare en båt på fem tonn, mens en paraplydregg med den samme vekten og bare tau, ikke bør brukes på båter over to tonn.

Når det gjelder lengde kjetting på svai, bruker jeg  treganger’n i godt vær. Tre ganger dybden, med andre ord. Hvis været blir verre, må du ut med mer kjetting. Uansett er havnevalget viktigere enn både anker- og kjettingvalget.
 
Mvh
Ingvar Johnsen

Spørsmål

hvor kan jeg ta et kurs i astronavigasjon/generell navigasjon som ikke er et tillegskurs til andre "skipper"kurs?

Svar

Hei!
Vi vet ikke om noe annet enn kurs i astronavigasjon enn det som man kan ta i tillegg til D5L. Dette kurset omfatter astronomisk navigasjon, verdensmeteorologi, prosedyrer ved ankomst til utenlandsk havn m. m. og dekker Sjøfartsdirektoratets krav til fagplan for utvidelse av Fritidsbåtskippersertifikat (D5L) til ubegrenset frarvann.

Ingvar

Spørsmål

hei
jeg er 16 år og tok båtfører beviset i fjor. er det sånn når de nye reglene kommer at jeg må da dette på nytt for å kunne kjøre det jeg "vil"? har kjørt båt siden jeg var 5.

Svar

Hei
Gratulerer med båtlappen. Nå har du den for evig og alltid. Du behøver ikke å ta ny såfremt du ikke skal ut å føre fartøyer som går utover båtførerbeviset. I tillegg må du oppføre deg ordentlig på sjøen. Gjør du noe riktig galt, er det meningen at politiet kan inndra båtførerbeviset og nekte deg å kjøre båt. Har du kjørt båt siden du var fem, regner jeg ikke med at det er noe problem.
Sees på sjøen.

Ingvar

Spørsmål

Har tenkt å montere el-toalett i min Bostrøm B31 mk2 og dette ble nevnt i havna, hvor båten nå er på land og der fikk jeg komentaren: i en seilbåt? er ikke det litt "gutsy" (rissikabelt)? uten noe videre forklaring på hva som event. var problemet. Mitt spørsmål er derfor.
Er det noe spesiell grunn til ikke å montere elektrisk toalett i seilbåt?

Svar

Jeg har ikke noe erfaring med el toalett. Blir nok bare synsing.
Personlig mener jeg allikevel at det burde være unødvendig med el toalett. Jeg mener vi i vår båt har bra kontroll med bruken av toalettet. Flere strømkrevende forbrukere ser jeg ikke noe grunn til å montere hvis det ikke er nødvendig.

Finn Audun Bostad

Morten Berg i «Emblem» har montert elektrisk toalett om bord i sin Bavaria 44. Han mener at dise toalettene kværner massen bedre, slik at faren for tette rør blir mindre.

– Elektrisk toalett med septik-kværn er montert. Det skal redusere faren for tette rør og tank. Tiden vil vise om det var riktig, står det på «Emblem»s nettside.

Axel Nissen-Lie

Spørsmål

Når båten er registrert for 5 personer, hvilke regler gjelder da ?? Er det som med bil at man kan ha med ett barn under 12 år i tilegg ? Hvis man har redningsvest til alle ?

Svar

Reglene er firkantet. CE-direktivet opererer med antall personer eller vekt. Du kan ikke ha fler om bord en antallet båten er godkjent for - uansett alder eller vekt.

Mvh. Ingvar Johnsen

Spørsmål

Hei. Jeg er en gutt på 12år som har fått min første båt. det er en hasle summer fun med 9,9 hk.
motoren er en yamaha 2008 modell båten er også 2008 modell. Etter jeg fikk båten har båt interessen bare økt mer.
jeg elsker båt.
Har sett alle episodene av båtliv på NRK og båttipsene der du er med.
Har også sett autofil der du er med..
Mitt spørmel er: Hva er den fineste båten du vet om??

Svar

Hei Christoffer!
Auda, den var vanskelig, men jeg antar du mener hurtiggående båt. Da er det mange amerikanere som står mitt hjerte nærmest. Sender med et bilde jeg tok av en Cigarettetype - det offshoreskroget jeg liker best. Litt "fet" i baugen, ellers dyp v-bunn i et perfekt forhold mellom lengde og bredde. Denne suste stille avgårde i 60 knop utenfor Miami. Stille fordi Outerlimits-båten har doble turbinmotorer på 2900 hester på Mercruiser-drev. Toppfarten er på ca 110 knop.
Ellers er den vakreste båten i verden, den du har når du blir spurt dete spørsmålet - helt til du kjøper en ny!

MVH
Ingvar Johnsen,

Spørsmål

For noen år siden leste jeg om en hollandsk motorseiler som hadde to konstruktører og som var klassifisert som en meget sjøsikker båt. Båten var oppkalt etter konstruktørenes koners navn; en sammensmelting av begge navn?

Svar

Den eneste hollandske jeg vet om heter Banjer 37 (?). Stemmer dårlig med konstruktørens koner, men skitt au. Du ser den hvis du googler.

MVH
Ingvar Johnsen,

Spørsmål

Jeg lurer på hvorfor jeg ikke finner noe særlig informasjon på norsk om merket "Catalina". Så vidt jeg forstår er dette et meget stort amerikansk merke, og ganske prisgunstig. Blant annet så jeg at "Catalina 309" vant noen priser for beste båt i 2007. Er dette amerikas svar på Bavaria?

Svar

Catalina er ikke på det norske markedet, men med dagens dollarkurs er det et spennende merke. Det er nok ikke lett å finne informasjon om merket på norsk. Selv ikke svenske Sailguiden som har stoff om de fleste aktuelle seilbåtene har noe på båten. Men går du til produsentens nettside finner du mye informasjon, også tester. Du finner dem her www.catalinayachts.com
Axel Nissen-Lie

Spørsmål

Vet du om gråvann fra byssa må føres under vannlinja?

Svar

Nei, det er ingenting som taler for at gråvannet skal ut under vannlinja. Snarere tvert i mot - få skroggjennomføringer under vannlinja er lekkasjeforebyggende.

MVH
Ingvar Johnsen

Spørsmål

Hei. Vi har en datter på snart elleve år og hun har en 10 fot Whitt med 9,9 hesters påhenger på. Hittil har vi vært med henne, men vi lurer på når hun har lov til å kjøre denne helt alene? Kan du i tillegg fortelle oss de andre aldersgrenene og krav til båtprøver i forhold til type båt? Vi er litt uenige, og ønsker å følge god sikkerhet på sjøen.
MVH Tanja Brekka

Svar

Det er flott at dere er oppmerksomme på dette. Hun har nemlig ikke lov til å kjøre denne båten alene før hun er 16 år.

Regelen er at de som er under 16 kun kan kjøre båter på inntil 8 meters lengde med inntil 10 hk motor og båter som ikke har en toppfart på mer enn 10 knop. Skal du fører båter over denne grensen, må du være 16 år, men det er foreløpig ingen krav om obligatorisk båtførerbevis. Og for orden skyld: Hvis dere lar datteren kjøre båten ulovlig, har dere som båteiere et rederansvar som fort kan bli tungt både økonomisk og på andre måter hvis datteren kommer ut for et uhell. Hvis båten er lengre enn 15 meter eller veier mer enn 25 tonn, må man ha Fritidsbåtskippersertifikatet.

MVH
Ingvar Johnsen

Spørsmål

Vi er 5 gutter fra 23-28 år som vil på langtur i 2011, muligens jorden rundt:) jeg kommer til å kjøpe båt til høsten/vinteren og lurer på om du har noen tips til meg. Jeg ligger i prisklassen
400.000 - 600.000.
Vi ser for oss en båt på 34-40 fot et sted.

Svar

Her er det mange muligheter. Dette er et spørsmål med mange (og
engasjerte..) svar.
Husk et par ting:

*        moderne lette båter i størrelse 35-40 fot beveger seg MYE i sjøen.
De kan være krevende i medvindseilas pga giring.
*        moderne brøkdelsrigger er ofte underdimensjonert med tanke på mye av de forholdene dere vil seile i. Se eget om seiling.
*        fart er egentlig en egenskap man ikke har så stor glede av som komfort.
*        nye båter krever innkjøringsperiode og mye gode tanker før man kan legge ut på langtur.
*        Nye båter er ofte "tørrere" i cocpit.
*        nye båter er mer satt opp for lett håndtering fra cocpit. Uansett bør dere sette opp båten slik at dere trygt kan håndtere det meste med en eller to mann i vanlige forhold.

Om man er klar over disse forutsetningene kan man velge nytt/moderne eller brukt og mer tilpasset langtur.
Spør en annen og du vil få andre svar.. I vårt tilfelle er det ingen tvil om at vi har det mer komfortabelt ombord enn mange av de vi seiler sammen med.
Husk også at dere kommer til å være på have i lange perioder. En voluminøs båt med stor salong og lite stueplass kan være vanskelig å bruke på havet.
Kjøp heller ikke en båt som er gammel og sliten. Det er utrolig stor
slitasje underveis. Vi har noen eksempler på gamle båter som er her i området som har hatt en endeløs rekke av problemer.

Finn Audun Bostad
Smily IV, en Forgus 44 i Karibia

Spørsmål

hei. hvordan er de norske lover nå i dag ang. sertifikat?på båt!
mvh en jente som hele livet har kjørt små og store båter=)

Svar

Hei!

Det er for tiden ingen krav til sertifikater før fartøyet er over 15 meters lengde, eller er over 25 brutto registertonn. Da må du ta Fritidsbåtskippersertifikatet. Kravene er: Erfaring med lystbåt over 8 meter (26,6 fot) i minst 3 år. Fullføre, og bestå teorikursene til Fritidsbåtskippereksamen og legeerklæring som i praksis er erklæring fra lege med de samme krav til syn og hørsel som for bilsertifikat. Krav til fargesyn.

Forslag til forskrift om obligatorisk båtførerbevis er nå sendt Stortinget, så kast deg over å ta båtførerprøver først som sist. Det vil automatisk bli konvertert til den nye obligatoriske "båtlappen".

Ingvar

Spørsmål

Hei. Finnes det et kart over Mjøsa som viser dybder over hele Mjøsa? Og hvor kan jeg eventuelt få tak i det?

Svar

Ja, det finnes faktisk en kartserie som dekker hele Mjøsa.
Det er kommet fram via et EU prosjekt basert på kartlegging av store innsjøer, og der er altså Mjøsa med. Sjøkartet, som mannskapene på Redningsskøyta på Mjøsa hevder er svært godt, kan kjøpes på Gjøvik Turistkontor, telefon: 61146710, eller http://www.turistinnlandet.no

Ingvar Johnsen

Spørsmål

Vet ikke helt om mitt spørsmål faller inn under din oppgave på denne siden, men jeg spør uansett grunnet din lange erfaring innenfor det maritime miljø.

Jeg har de siste årene tenkt flere ganger på å få meg en tur rundt jorden, men planene har alltid strandet grunnet økonomiske årsaker. For en måned siden fikk jeg høre at det er mulig å seile rundt jorden ombord i skuter gratis, eller for en liten sum, som mannskap.
Spørsmålet mitt er da om du vet om noen slike skuter, eller om nettsider/foreninger som muligens vet mer?
Har ingen direkte erfaring fra seiling eller båtliv i noen særlig stor grad, men håper at det er muligheter til å få hyre og lære under seilasen.

Som sagt vet jeg ikke om dette faller inn under din oppgave her på Båtliv.no, men jeg håper du vil ta deg tiden til å svare.

På forhånd takk.
Tor Bjøru

Svar

Hei Tor Det er mange langturseileren som trenger mannskap av forskjellige årsaker. Det er nok enklere å bli med en båt om du har nyttige kunnskaper. Fikse båt, lage mat, seile osv. For å få kontakt med norskebåter kan det være smart å legge ut en sak på debatt her på våre nettsider. veldig mange av de norske langturseilerene leser seilas på nett underveis. Du kan også prøve internasjonale sider som www.crewseekers.net eller www.crewfile.com Vi lagde en sak om norske seilere som reiste til Las Palmas for å komme med en båt for seile ARC. De norske seilerne fikk plass. Les https://www.seilas.no/wip4/search/detail.epl?id=183574&c=4913 Axel Nissen-Lie

Spørsmål

Jeg har en en CR 390 98-mod på hånden som jeg vurdere å kjøpe. Båten her noen småskader, mest skjønnhetsmessige. Jeg bør kunne få den i god stad for ca 100.000. Prisforlangende er 990.000,- Dette er er en båt som i 2001 kostet over 2 mil, og det virker som det er et bra kjøp. (En tilsvarende HR el Najad ville vært dyrere) Kan dere si hva dere mener, om et evt. kjøpet. Har dere noen tester av båten så legge gjeren det ved. Er det noe ved en slik båten som jeg bør være særlig oppmerksom på?
Denne båttypen ble produsert fra 1997-2002 på Orust.
Jeg regner med den er solid bygget i forhold til mer moderen båter i dag. Er det riktig? Jeg har søkt på nettet, men ikke funnet så mye om båten. Har dere enten en person jeg kan rådføre meg med, og/eller tips om steder jeg kan finne mer stoff om båten.

Svar

Hei
Du skriver at du kan få den for 100.000, men regner med at du mener en million. CR båtene holder høy svensk standard. CR 390 er ikke så tidløs i designet som Najad og Hallberg Rassy. For å sammeligne pris har båtens utstyr mye og si, også standarden på  seilene. Elektronikk som er over fem år gammelt er nærmest verdiløst (untatt autopilot). For en million bør motoren være bra, båten bør ha landstrømsopplegg, autopilot og varmeapparat.

Vi skrev en notis om båten i Seilas 9-97, men aldri testet den. Der står det at det meste av produksjonen er solgt til norske båtkjøpere, så  leg ut en sak på debatt sidene våre for å  komme i kontakt med andre norske kjøpere. Fant også en tysk test av CR 390 på nett som du kan laste ned her.
www.palstek.de/admin/downloads/Bootstests/C/CR_390.pdf

Veldig mange båtkjøpere velger ny båt. Det gjør at det er kjøpers marked på bruktbåtmarkedet. Kan du i tillegg fikse litt på båten selv kan det være mye å spare på å kjøe brukt.

Axel Nissen-Lie
Gå til toppen