Søk i arkivet

Elektronikk

Spør Gunnar Neslein om elektronikk

Gunnar Neslein har jobbet med maritim elektronikk siden 1979, og han er nå hos Simrad & Navy Høvik på Blommenholm. Han innehar alle relevante kurs for sitt virke og er teknisk ansvarlig for alt i bedriften. Sin formelle utdannelse har han som radaringeniør fra Luftforsvaret.

Spørsmål

Jeg lurer på om det går an å bruke kartbrikken som jeg har i kartplotteren på PC en når jeg kobler til en GPS antenne på PC en. Jeg har en Navionics Gold 45 (Skagerrak & Kattegat)Jeg spør ettersom jeg seiler en del med andre båter som ikke har kartplotter om bord.

Svar

Ja det kan du. Kjøp en GPS med USB. En slik får du for under 700 kroner. Jeg ville valgt navigasjonsprogrammet Tiki som har en versjon som skal fungere med Navionics kart. Programmet koster under 2000 kroner. Tiki er et norsk program, noe som gjør det enklere om du trenger hjelp. Se www.tikinavigator.no.

Et annet alternativ er å kjøpe et nettbrett med innebyget GPS, og installere Navionics app. Du får en Samsung med Navionics app for en lavere pris enn hva programvaren og GPSen koster tilsammen, Legger du på en tusenlapp så får du en iPad. Fordelen med nettbrett er at de bruker mindre strøm, kan lades via USB-kabel, og at du kan ha de i en vantett pose, og bruke dem i cockpiten. 

Axel Nissen-Lie

Spørsmål

Vi har en D 35 router fra Ice ombord, tilkoblet ekstern antenne som er montert på radarmast akter, ca 5 m over havflaten. Vårt seilingsområde er Skagerak avgrenset av Kristiansand i vest og København/syd Sjælland i sør. Dekningen med Ice er blitt værre og værre med årene, når vi har dekningen er "speeden" alt for lav. Hva finnes det av bedre løsninger?

Svar

ICE.net gir i dag dekning lengst ut på havet. Systemet gir lang rekkevidde, men kan ikke formidle like mye data som systemene til Telenor og Netcom. Det gjør at ICE oppleves som treg om sommeren når det er mange brukere. En ekstern antenne, slik du har er en nødvendighet. Jeg brukte selv ICE i sommer, og hadde dekning mye lenger ut i havet enn Telenor, men farten var ikke god.

Satellitt er et dyrt og tregt alternativ. 4G mobilnettet vil etter hvert bygges ut med frekvenser som vil få en langt bedre rekkevidde enn det som brukes i dag. Utlandsprisene på data synker, så et mobilabonnement med 4G er en grei løsning, men krever at man seiler nær land.

Axel Nissen-Lie

Spørsmål

Hei!
Vi har nylig anskaffet seilbåt som er utstyrt med div instrumenter som spesifisert nedenfor:

Ekkolodd: JRC FF30 stasjonær i cockpit
Navigasjon: JRC J-NAV 500, stasjonær i cockpit, antenne GPS-sensor GPS100,Magellan Meridian XL, håndholdt
PC med kartplotter og digitalt kartverk Seapro Lite, 15” farveskjerm
Autopilot: Simrad AP20, stasjonær i cockpit
Fluxgate RFC35NS Compass
Radar: JRC Rasterscan radar 3000, stasjonær i cockpit, antenne 7” lukket plassert i bakre mast.

Spørsmål:
Er dette utstyr som fortsatt er brukbart og konkurransedyktig i forhold til mer moderne modeller?
Kan man bytte ut pc'n og kartverket med f.eks. annen programvare (kart) og få navigasjonsenheten JRC J-NAV 500 til å kommunisere greit med dette?
Hvilke software og kartleverandør kan eventuelt anbefales dersom man ønsker en sikker løsning med tanke på langturseiling?

Svar

Så lenge utstyret fungerer, så har det en verdi. JRC er japanske kvalitetsprodukter som dessverre har fokusert på proffmarkedet de siste årene. ProNav selger JRC. Dette utstyret kostet sikkert en liten formue da det var nytt. I dag spiller slikt utstyr bedre sammen. Bakdelen med det er om noe ikke fungerer, så kan det få konsekvenser for annet utstyr. Går plotteren, får du i dag ikke brukt radaren. JRC J-NAV 500 har NMEA 0183 ut, som gjør at den sender ut data som kan brukes av andre enheter. Utfordringen er å få dette til å spille sammen.

Autopiloten fra Simrad er gull. For langtur kan det være greit å ha en autopilot til å snakke med vindinstrumenter, slik at du kan styre etter en vindvinkel, men dette vil nok kreve en del arbeid til å få til.

Om du ønsker å navigere på PC, så kan det hende at det er billigere og enklere å kjøpe en USB-GPS-antenne. Seapro skal være en god programvare, men det er en utfordring å få dette til å spille sammen. Det er også en dårlig løsning å ha PCen i cockpiten hvor man gjerne setter ut kursen. Det virker heller ikke som om du har seilinstrumenter om bord. Det ville jeg hatt for langtur.

Du trenger vindinstrumenter når du seiler om natten. Jeg ville kjøpt en pakke med moderne seilinstrumenter sammen med en liten plotter for montering i cockpit. Simrad, Raymarine og Garmin har gode løsninger. Så ville jeg beholdt radaren som en egen enhet. Ekkoloddet er bra for fiske, men kanskje ikke så viktig på langtur. Håndholdte GPSen er en grei back-up. Vurder også et lesebrett fremfor PC. Velg en med GPS. Den er mye enklere å få til å spille. Selv har jeg PC med navigasjonsprogram, men aldri åpnet programmet etter å ha fått iPad.

Axel Nissen-Lie

Spørsmål

Hei, jeg glemte å koble til landstrøm etter siste tur med båten med det resultat at forbruksbatteriene ble flate. Har lest om noe som bryter strømen når batterispenningen blir for lav. Virker dette og har du noen merker å anbefale?

Svein Andersen

Svar

Mastervolt har en automatisk bryter som trer inn når spenningen på batteriene blir for lave. Battery Watch vil dermed hindre at batteriet vil videre bli tappet, noe som vil skade batteribanken. Ett batteri skal helst aldri ha en lavere hvilespenning enn 12 volt, men under bruk vil spenningen gjerne falle mer enn dette, uten fare for at batteriet skal ta skade.

Systemet fungerer sikkert bra, og ypperlig om du har en uvane å glemme å skru av hovedbryteren. Selv med hovedbryteren på, så burde batteriene holde seg med høy spenning over lang tid. Jeg ville tatt en grundig kontroll på den elektriske installasjonen om bord, før jeg hadde gått til anskaffelse av Battery Watch. En strømlekkasje om bord kan føre til galvanisk tæring, og det kan gå utover skroggjennomføringer, og kan få uheldige konsekvenser.

Axel Nissen-Lie

Spørsmål

Hei jeg har hvert leser av båtliv i mange år ,og følger med på det som er nytt.Og i vår bestemte jeg og kona oss for å kjøpe oss en ny plotter, og ble da enige om en Furuno. Dyrt men bra.Det som vi etter hvert fant ut er at vi ikke får rasterkart til vår plotter ,da vi bor i nordnorge. Jeg får nyhetsbrev fra båtliv på epost, og ser dere har et nytt innslag om plottere fra furuno som kan kjøre både vektor og raster.Hva er poenget når raster ikke er å oppdrive.Jeg føler meg egentlig litt lurt av Furuno norge.Hvor får man rasterkart for nordnorge?

Svar

Hei Arnt.
Jeg er litt usikker på hvilken plotter du har kjøpt men tolker det til at det dreier seg om en NavNet3d.
Furuno lanserte i vinter en helt ny serie plottere. GP-1870F / GP-1670F

Det første er at dette er to vidt forskjellige produkter (både funksjonalitetsmessig og skjermstørrelse) som også benytter to veldig forskjellige kart.
GP-1870F / GP-1670F, som er den nye serien,benytter Jeppesen/C-Map 4D kart,
mens NavNet3D benytter MapMedia 3D kart.

Hva Jeppesen / C-Map har gjort for å legge inn rasterkart i C-Map 4D kartene er oss ukjent.
Når MapMedia produserer kart er de blitt informert fra sjøkartverket i Norge om kart på en plotter i dag skal være vektor mens skannede kart (rasterkart) skal vekk etter hvert i Norge. Og på grunnlag av dette er det for noen år siden tatt et valg på at man ikke ønsket å produsere rasterkart i Norge pga denne "fremtidige" begrensningen gitt fra det norske sjøkartverket.

Hvordan Jeppesen vil håndtere dette med rasterkart fremover er også ukjent for oss.

På det tidspunktet du kjøpte kartplotteren var dette med rasterkart også ukjent for oss.

Vennlig hilsen
Thomas Wiken

Spørsmål

I Seilas nr.5 side 99 står det at det finnes GPS for andre enn 3G av iPad. Kan du fortelle hvor en gps for 2 G kan kjøpes eller hvilket navn/modell det er på en slik GPS. På forhånd takk!

Svar

Bad Elf GPS kan du kjøpe på eBay for 99 dollar. Du finner info om GPSen her. 

Et annet alternativ er å sette inn iAIS fra Digital Yacht eller liknende som gjør at du får båtens data videre sendt som WiFi-signaler. Har du koblet opp en GPS til ditt NMEA-nettverk, så vil denne poisjonen bli endt videre til iPaden. men det krever en programvare som kan lese båtens data som f.eks iNavX

Axel Nissen-Lie

Spørsmål

Hei jeg har seilbåt, en first 31.7 , seiler regatta og tur. Ønsker å kjøpe en enkel kartplotter med gode kart og skjerm som kan leses godt i sollys. Det viktigste er best mulig nøyaktighet i kart nær land. Ca 10 tommers skjerm. Har du et forslag til et rimelig alternativ ? Trenger ikke en masse fancy muliheter.

Svar

Kartplottere i den størrelsen du etterspør er i dag såkalte multifunksjonsskjermer som er ment å være mer enn bare en kartplotter. De kan som regel, i tillegg til å være en kartplotter, tilkobles båtens instrumenter som dybde, vind, fart. I tillegg kan de kobles mot motor og lese ut data som forbruk, oljetrykk, temperatur, trimflaps også videre. De fleste kan også tilkobles radar, AIS, og ekkolodd for fiske. Mange lar også kartplotteren styre autopiloten ombord.  Du kan selvfølgelig bruke skjermen som en ren kartplotter. Alle de store produsentene har skjermer fra 4-5 tommer og oppover til 16 tommer. I størrelsen 4-5 tommer finnes akkurat det du etterspør. Helt enkle kartplottere med innebygget GPS antenne. De store skjermene har også innebygget antenne i dag. Skulle jeg anbefalt deg en veldig enkel plotter ville jeg kikket på Raymarine sine nye skjermer. De lanserer en flott 6 tommer med touch skjerm i disse dager. Garmin, Simrad og Lowrance har også helt enkle små kartplottere. Det kan være vanskelig å orientere seg for en vanlig forbruker med alle de valgene som finnes idag. Jeg anbefaler deg å ta en tur til en forretning som har et stort utvalg utstilt. Der vil betjeningen kunne hjelpe deg med å ta et valg ut i fra de behovene du har.

Hilsen Thomas Wiken
Navy Høvik AS

Spørsmål

Jeg har en ny Bavaria Cr 36. Er det nødvendig med en galvanisk isolator på denne ? Hvor bør den monteres ? Ved landstrømsinntak eller ved hovedsikring ? Holder 16 Amp ?

Svar

Galvanisk isolator er alltid fornuftig og trygt. Reduserer muligheten for tæring.
Monteres tett på landstrøm  inntaket, 16A holder.

Med vennlig hilsen / Best regards
Gunnar Neslein
Teknisk Ansvarlig

Spørsmål

Har fått ett tips om at alle skroggjennomføringer av metall bør jordes. Hva bør de jordes mot (jordingspunkt) og hvilken kabeldimensjon anbefales? Kan man jorde mellom gjennomførinene, altså seriekoble gjennomføringene og føre kabel til jordingspunkt?

Svar

Når det gjelder jording av skroggjennomføringer av metall, så er det slik at galvanisk tæring alltid søker dit den oppstår største spenningsforskjell mellom "polene". Om du er bekymret for om dine skroggjennomføringer kan tæres, er det en god idè å sammenkoble disse med gode fortinnede kabler på 2,5mm2, og la dette "nettverket" ende opp og tilkoblet en utvendig montert zink-anode. Pass på at nettverket ikke er tilkoblet noe av båtens elektriske utstyr.
Det beste og sikreste er å benytte gjennomføringer av komposittmatriale som ikke leder strøm overhodet.


Med vennlig hilsen / Best regards
Gunnar Neslein
Teknisk Ansvarlig

Spørsmål

Jeg har en gammel radar, den er cirka ti år gammel. Nå vurderer jeg å kjøpe meg en ny, men ser det er mange modeller der ute, og det skrives om bredbånd 3G og bredbånd 4G, HD og digital. Hva er forskjellen på disse radarene, og er det noe poeng for meg å bytte? Blir forskjellen stor?
Tor K, Bergen

Svar

Når det gjelder valg av radar, er det i dag så vidt jeg vet, bare Furuno som har radar med egen skjerm, og den er som dine egen, analog.
I tillegg leveres radar i kombinasjon med kartplotter i dag fra alle produsenter.
Alle analoge og digitale radarer opererer på samme måte, det er en magnetron som sender en kraftig puls på 9,3 GHz, med 2 eller 4 kW styrke. 
Det er når ekko fra denne utsendte pulsen returneres, at forskjellene oppstår.
En analog radar vil forsterke mottatt signal i antennen og sende dette via antennekabelen til skjermen, for der å bli behandlet før bilde presentasjon.
En digital radar vil i mottageren omgjøre det analoge signalet til et digitalt. Dette gir radaren større mulighet til å skille mellom støy og svake ekko, samt eliminere tap i system og kabel. Og når først signalet er digitalt, så kan svake ekko ”strekkes” så de ser større ut, og de forskjellige styrker på mottatt signal gis hver sin farge (HD digital), noe som letter forståelsen av radarbildet. Dette ferdigbehandlede signalet sendes så via kabelen til skjermen for presentasjon.
For noen år siden ”overtok” fritidsflåten en militær teknologi, der magnetronen er erstattet av en transistor som kontinuerlig forandrer frekvens rundt 9,4GHz. Utsendt effekt er bare 0,1 W, betydelig mindre enn en mobiltelefon, og oppvarmingstid er ikke nødvendig.
Foreløpig er det bare Navico v/Simrad, Lowrance & B&G som har denne radarantennen, betegnet BR24. En BR24-3D har rundt 12 nm rekkevidde, mens en 4D kan, vha. zooming av radarstrålen, se ekko på 24 nm. BR24 er best på korte rekkevidder.
Vil du oppleve forskjell på din radar og en ny? Svaret er absolutt JA, spesielt for BR24, men ikke glem at du også trenger ny kartplotter.
Gunnar

Spørsmål

Skal kjøpe klattplotter i en fritidsbåt.Plotter er med innbygd anntenne og 5"skjerm.
Hvilken spesifikasjon på GPS antennen er viktig? At den har 16ch eller 50 ch hva er forskjellen.
Har dere testet Høcom Radio Ocean plotterne?
MVH
Klaus
Hvilke kart er best C-map,Navionics eller Blue cart.

Svar

Det finnes mange 5 tommer plottere der ute for tiden og de aller fleste har nå innebygget antenne. Innebygget antenne blir mer og mer vanlig på store plottere også.
Har du en 16 kanals mottaker så holder det i massevis. Nøyaktighet er nå nede i et par meter på de plotterne vi selger.

Det som er viktig når du velger plotter i dag er brukervennlighet, hastighet på prosessor( varierer veldig) og kvalitet på skjermen. Den bør(burde ) være en LED- skjerm som gir et lavt strømforbruk, lite varmeutvikling og ikke minst som er skarp og fin selv i direkte sollys.
Brukervennlighet kan jo bety så mangt, kunnskaps nivået blant båtfolk er mildt sagt veldig variert. Velg et produkt ut ifra ditt behov. Hvilke funksjoner ønsker du og hvor mye tid ønsker du å bruke på å sette deg inn i bruken av det. De billigste modellene er ofte like nøyaktige som dyrere men mangler kanskje noen funksjoner man ønsker.
 
Når det gjelder kart så er det litt det samme svaret. Jeg har kunder innom daglig som alle har en formening om hvilke kart som er best. Ingen peker seg spesielt ut her.
Har du for eksempel hatt Garmin i noen år, og har vært fornøyd med de kartene så blir det ofte en omstilling og gå over til noe annet. Alle forandringer blir jo ofte mottatt med litt motvilje.
Trenden har i hvert fall vært ,de siste 2 årene, at flere kartplotter produsenter har gått bort fra C-map og gått over til Navionics. Om dette er basert på foretningsmessige avgjørelser, eller annet, er vanskelig for oss forbrukere å få svar på. Bluechart produseres og brukes kun av Garmin.
 

Spørsmål

starter den med snor,har ikkje el start men kan ei ta ut strøm 12v på motor til ekkolodd?

Svar

På en del mindre påhengsmotorer finnes en spenningsutgang. Denne er oftest uregulert og vil variere sterkt i takt med motorens turtall, typisk 6V på tomgang og opp i 20V på full fart. Den egner seg ikke som drift av ekkolodd, ei heller som batterilader. Kan til nød brukes som lanternespenning, men da med 24V pærer. Teknisk sett kan det tilkobles en spenningsregulator som gir mulighet for batteriladning, og da åpnes muligheter for tilkoble elektronikk som f.eks ekkolodd.

Det tryggeste er alltid å notere ned typebetegnelsen til motoren, og så kontakte motorleverandøren for sjekk av opsjoner på eksakt din motor.

Spørsmål

Vil en 40 A lader som er beregnet på batterier opptil 400 Ah få problemer med å lade en enda større batteribank? Hva vil konsevensene kunne bli?

Svar

Kort fortalt vil batteriene ikke bli ladet helt opp, og du vil over tid sannsynligvis ødelegge hele batteribanken. Alle batterier må kunne lades til hhv. 14,4V/14,7V avhengig av type, hvoretter ladespenningen skal reduseres til rundt 13,7 for vedlikehold. En for liten lader vil aldri få spenningen opp til 14,4/14,7V, batteriet blir ikke fulladet, og ønsket kapasitet blir bare en drøm.

Spørsmål

Hvilket ekkolodd/fishfinder vil passe for vår 17 1/2 fots BR selvlensende, plattgatter med utenbordsmotor .Pris maks 2500.- helst innvendig montering av svinger.Lett tilgjengelig rom under dørken. Dybde under 100m. Formål:Fiske
På forhånd takk.

Svar

Jeg trenger å vite mer om båtens skrogvinkel og materiale for å gi noen tips om ekkolodd til denne. Det finnes mange ekkolodd der ute til en lav pris, men alle disse har svinger for utvendig montering i hekken. En innvendig plastsvinger for gjennomføring i skroget koster fra 1400 kroner og oppover. Da er det ikke mye igjen til ekkolodd hvis budsjettet er på
2500 kroner. Kvaliteten på et ekkolodd til rundt 1000-lappen vil jo også være deretter. Hvis formålet faktisk er å finne fisk, og svinger skal sitte gjennom skroget, så ligger nok prisen rundt det dobbelte. Litt over 5000 kroner. Skulle jeg anbefalt deg et ekkolodd til under 2500 kroner ville jeg anbefalt deg et Lowrance Mark 5x med hekksvinger.  Veiledende pris for denneer 2325 kroner.
Gunnar Neslein

Spørsmål

Hei Kjell. Jeg har etter å ha fulgt med på søket etter Berserk lurt på om forholdene som rådet kan ha vært avgjørende for den korte sendetiden nødpeileren sendte sine signaler. Hvilke temperaturer er de laget for å tåle - hvor mye sendetiden forkortes ved ekstrem kulde og eventuell ising. Når det på en nødpeiler eks.v. står sendetid 24 timer er det da ment under særdeles gunstige forhold? Når batterier blir utsatt for ekstrem kulde skal man kanskje være glad til at de overhodet virker litt....

Svar

De aller fleste nødpeilesendere har en batterikapasitet på 24 timer ned til -20 grader. Batterier skal byttes innen den dato som står merket på senderen. Det vil si at nødpeilesenderen skal virke i fulle 24 timer i -20 grader. Dette gjelder helt frem til utløpsdato, merket på senderen. Det finnes også sendere med 48 timers batteri kapasitet ned til -20 grader, samt sendere med 24 timers batteri kapasitet ned til -40 grader.

Gunnar Neslein

Spørsmål

Planlegger bobåt. Hvor mange kilovatt er det i et batteri på 250ampere? Jeg tenker da en nedtapping på max 80%. Dette for å ha en formening på hvor mye batteri kapasite/strømlager jeg må ha ombord.

Svar

I et batteri på 250 amperetimer er det 3 kw (effekt = spenning X strøm) Man må dimensjonere batteriene med maks 50% utlading. Batteriene tåler å bli belastet mer enn 50% men hvis man gjør dette ofte vil det resultere i redusert levetid. Sett opp et regnskap på hva du forbruker av strøm i løpet av et døgn og bestem deg for hvor mange døgn du ønsker å ligge i uthavn.

For eksempel ved et daglig forbruk på 1,6Kwh. Beregn maks 50 prosent utlading av batteriene = 3,2KWh I= P / U    3200/12V=266Ah. I dette regnestykket trenger man en batteribank på min 266 Ah for et døgn uten lading i utehavn.

Gunnar Neslein

Spørsmål

Hei
tiden er inne for å montere en flatskjerm TV i båten, og man får nå veldig fine LED skjermer som trekker lite strøm. Men hvor viktig er det at den kan kobles direkte til 12 volt, i forhold til en tilsvarende TV hvor man må gå via 220v inverter. Utvalget av sistnevnte er noe bedre, og lettere få speccen jeg ønsker. Har brukt en liten inverter til forskjellige oppgaver ombord, og har ikke inntrykk av at denne belaster strømforbruket veldig.

Svar

Det viktigste for en TV er at den får tilført en stabil spenning, og at denne er elektrisk "ren" og fri for uønsket støy. Dersom du kobler TV direkte til båtens 12V batteri, risikerer du at andre strømkilder om bord (som batterilader, kjøleskap eller winsj) belaster batteriet variabelt, og spenning til TV kan i korte øyeblikk komme utenfor angitt område og følgelig skade TV-en. Derfor bør du benytte en omformer, men om denne gjør om spenningen fra 12V til hhv. 12V eller 230V, det er ikke så viktig, bare den er av et godt merke som gir en «ren» spenning og nok strøm. Viktig også er at 230V spenningen er såkalt full sinus. Husk at antennekabelen må ha et filter som forhindrer jordingsfeil. Om dette ikke finnes forsvinner garantien på TV-en!

Gunnar Neslein

Spørsmål

Hei, Kjell! Har en Simrad kartplotter i min Hanse 400 og lurte på om min julegave (iPad med Navionics) kan settes opp imot hverandre. Jeg kjenner til at PC kan benyttes for valg av ruter (WP),men går dette fra en iPad eller Mac!???! På forhånd takk.

Svar

Du kan få data fra båten inn på iPad, men den andre veien har du foreløping begrensete muligheter. Du kan eksportere ut din rute som .kmz-fil via mail eller Facebook. KMZ er Googles format for Google Earth. Dette formatet vil nok plottere også etter hvert kunne lese, men jeg tviler på om din Simrad plotter leser dette.

For å få data inn på iPaden ville jeg brukt Digital Yachts iAIS. De lager også en App som gjengir båtens data. Digital Yacht lanserer også et nytt produkt i disse dager med en boks med leser for Navionicskart som deler disse kartene til WiFi-enheter om bord som PC, smarttelefoner og iPad.

Kjell Andresen og Axel Nissen-Lie

Spørsmål

Hei
Eg opplever at ekkoloddet viser fisk og støy når akslingen på motoren går rundt, men når giret står i fri syner den ingen fisk. Dette er litt fortvilande når ein trur ein har funne ein stim og så stoppar opp. Båten er av ferrocement og der står ein volvo md21 med fast aksling i den. Ekkoloddet er kopla til ein Garmin kartplottar. Det sluttar også å syne djupna når det vert djupare enn omlag 50 meter. Er dette normalt?

Svar

Det er mange faktorer som kan påvirke svingeren (ekkoloddgiveren).
Det mest vanlige er luftbobler som passerer svingeren, som oppstår på grunn av vibrasjoner i skroget, steglister eller andre utenpåliggende deler og propellen.
I og med jeg ikke vet hvor svingeren er plassert på skroget må dette bare bli generelt.
Litt avhengig av bunnforholdene er det normalt att visning over 50 meter blir ustabilt.
 
MVH.
Kjell Andresen

Spørsmål

Jeg har en Garmin 7012, har fått et meget bra tilbud på Raymarine Autopilot SPX10/ST70, lurer på om dette vil passe uten videre

Svar

Hei
 
Hvis du tenker på å sende nav. data til autopiloten, ( kjøre track, styre mot waypoint ) er dette mulig.
Din Garmin 7012 har en NMEA 183 utgang som kan sende data til Raymarine Autopilot SPX10/ST70 som igjen har en NMEA  183 inngang.
 
MVH.
Kjell Andresen

Spørsmål

Hei. Er det riktig som jeg har hørt at en ferrosementbåt og en stålbåt gjensidig reagerer på hverandre og kan skape problemer med galvanisk tæring?
Takknemlig for svar.

Svar

Hei
 
Er litt usikker på hva du mener med spørsmålet, men uten att begge båter er koblet til samme landstrøm tviler jeg på det.
Har tatt dette fra DEFA sine sider om galvanisk tæring:
 
To båter som har forskjellig slags metaller under båten og som er sammenkoblet via landstrømmens jordledning danner en galvanisk celle. I denne cellen vil det gå en strøm som forårsaker galvanisk tæring på det mest uedle metallet

Håper dette kan forklare det du lurer på.
 
MVH.
Kjell Andresen

Spørsmål

Når jeg roper opp en av radiostasjonene, høres jeg klart og tydelig, men jeg kan ikke motta svar. Har sjekket dette opp ved å ta kontakt med mobil tlf.. Får heller ikke inn meldingene som sendes ut fra VHF -stajonene. Kan det være antenneproblemer?

Svar

Hei
Slik som du beskriver problemet, tror jeg heller du må få sjekket din VHF hos leverandøren.
 
Mvh.
Kjell Andresen

Spørsmål

Hei har en maxum 21 fot ny 09.helt fra båten ble satt på vanne som ny har drivstoff måleren beveget seg. under kjøring,og delvis stille når båtrn ligger stille,hva kan dette være båten er jo helt ny

Svar

Alle tankmålere har en form for flotør som beveger seg opp og ned i takt med nivået i tanken.
Hvis din tank ikke har noen form for demping, (innebygde tverrskott med hull for å hindre skvalping) er dette mest sannsynlig årsaken. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med leverandøren, og be om deres forklaring på problemet.

Mvh Kjell Andresen

Spørsmål

Hei. jeg har kjøpt en 25 fot Polar, som jeg lurte på å gå fra Lillesand til Karmøy med . Den gir 14 knop på full gass og ca 8 til 9 knop på marsjfart. Hvor lang tid hadde jeg brukt på en sånn tur?

Svar

Har laget en rutekalkulasjon i seaPro.
Distansen er 148 nm fra Lillesand til Skudeneshavn på Karmøy.
Dette er beregnet ut i fra att du seiler innaskjærs fra Lillesand til Lindesnes, og utaskjærs korteste vei fra Lindesnes til Skudeneshavn.
Med en fart på åtte knop vil du da bruke litt over 18 timer på turen.
 
MVH.
Kjell Andresen

Spørsmål

Hei.
Har kjøpt en bruktbåt og der er det en VDO Logic Map 10 colour kartplotter. Desverre så har satelittsøkeren på tatgabøylen gått i stykker. Hvor kan jeg få tak i denne igjen? Er VDO plotter i salg i Norge idag?

Svar

Hei.

Har sjekket litt ang. ditt spørsmål. Kellox som representerer VDO i Norge, henviser til Sleipner Motor AS tlf. 69300060 ang. marine elekronikk.
Forsøk en telefon, kanskje de kan hjelpe deg?

MVH.
Kjell Andresen

Spørsmål

Hei, har undersøkt Navionics, Bluechart og C-map og det viser seg at det mangler en del informasjon på dybder på steiner. Har brukt C-Map og den har mer informasjon enn Navionics (tror det gjelder Bluechart også). Er dette et gjennomgående problem for noen av leverandørene med manglende dybder og annet?

Sjekk grunnene utenfor Det Norske Veritas, se kart utsnitt på http://kart.kystverket.no/default.aspx?gui=1&lang=2.
 
Gulesider er vedlagt
 
Steinene ved mortensgrunnen viser ikke dybde (4,5 meter) i kart eller i objekt informasjon med Lowrance HDS7, det viser kun at det er steiner der. Har ikke eksempel på dette her, sorry.
 
Er det feilinstilling av plotter?

Svar

Hei
 
Alle produsenter av elektroniske kart konverterer offisielle data fra kartverkene i de forskjellige land (S57 data) til sitt format.
Hvis du bruker dataene i ett PC-basert program vil du oppdage att du får mye mer informasjon om dybder etc, enn om du bruker en kartplotter.
Hvis du sender meg en posisjon hvor din påstand forekommer, vil jeg kunne gi deg ett bedre svar.
 

Mvh
Kjell Andresen

Spørsmål

Vi har ein MT-500 VHF sender og ein Garmin GPS 152. Vi får ikkje desse til å kommunisera med kvarandre, sjølv om vi har funne fram til dei to rette ledningane på begge. Men eg ser at MT-en forlangar at GPS-en sender ut $GPRMC/GGA/ NMEA og at GPS-en sender ut GPRMC. Det står altså ikkje eit $-teikn for GPS, heller ikkje GGA. Kan det vera årsaka til 0-kommunikasjonen?

Svar

Hei.
 
Tror nok ikke det er produsentenes beskrivelse av GP setningen som er årsaken til 0 kommunikasjon.
Hvis du har funnet NMEA utgangens 2 ledere på Garmin, og NMEA inngangens 2 leder på VHF, skal de snakke sammen.
Noen ganger kan det være vanskelig å finne ut hvilke farge som er talker/listener og hvilken som er referansen.
Prøv og bytte om fargene på de to ledningene. Husk att du også må gå inn i oppsettet på Garmin GPS 152 og sette den opp til å sende NMEA.
Dette er ren NMEA kommunikasjon, og er ikke seaTalk som nevnt i Emne.
 
MVH.
Kjell Andresen

Spørsmål

Har SmartPilot ST6002 og SeaTalk instruments fra Raymarine i J. SO 30i fra aug2008. Fordeler med Raymarine kartplotter i forhold til andre merker og i forhold til kart på IPAD (når den kommer)?

Svar

Hei.
I og med att du har ett seatalk system allerede om bord, vil jeg jo anbefale deg å gå for en Raymarine kartplotter.
Kartene som brukes i plotteren kommer fra Navionics, som er konvertert fra S57 data fra kartverkene i de forskjellige land som dekkes.
Har dessverre ingen informasjon til deg om hvilke kart som blir brukt på IPAD (når den kommer) ?
 
Mvh
Kjell Andresen

Spørsmål

Vi skal innstallere AIS mottager i båten og har fått litt ulike råd med hensyn til kobling til VHF-antenne. Noen hevder at det å bruke en splitter på antennen er en dårlig løsning. Andre hevder at det er mer et spørsmål om type splitter som bruker. Vi har C120 plotter fra Raymarin og VHF fra Navman. Hva er din anbefaling ?

Svar

Hei.
 
Jeg har ingen motforestillinger for å bruke en antenne splitter til en AIS mottaker.
Bruk en splitter av god kvalitet, ikke den billigste.
 
Mvh
Kjell Andresen

Spørsmål

hei, hvilke plottere er klare for auto guidance, og hvilken er best.

Svar

Hei.
Litt usikker på hva du mener med spørsmålet ditt?
Auto guidance er i bruk i landbruket i dag, med flere differensielle mottakere fra satellitt for ekstrem nøyaktighet ved pløying av åkre.
Alle plottere som brukes om bord i båter i dag har en antenne som mottar GPS signaler av forskjellig nøyaktighet.
Når du lager en rute med flere waypoints på plotteren om bord og gjør denne aktiv, er jo dette en form for auto guidance, i og med att du da kan sende dette til autopilot
Og med denne seile i track mode,(styre mot waypoint).
 
Mvh Kjell Andresen

Spørsmål

Jeg har en Simrad VHF - RD68 - som har vært koplet til en gammel Shipmate GPS , NMEA 183 for DSC funksjonen på VHF'en.
Nå har denne gamle GPS'en tatt "kvelden" og jeg må kople VHF'en opp mot en Raystar 125 GPS Receiver - som er koplet mot en Rayarine C 120 kartplotter via Sea Talk-systmet.
Hvordan kan jeg gjøre dette ?? Ser at VHF'en bare har to tråder som for meg ser ut til å bare kunne brukes mot NMEA !!!

Svar

Hei.
 
Din Raymarine C 120 kartplotter har en NMEA utgang som du kan koble mot din VHF NMEA inngang.
NMEA utgangen på plotteren er såkalt (user selectable) så du kan velge hvilke NMEA setning som skal sendes til VHF en din.(se brukermanualen på begge)
 
Mvh
Kjell Andresen

Spørsmål

Vet du om noe sted de har høyttaler-deksler i plast (eller noe som tåler å stå ute i båten)?
Jeg har klart å knekke noe av dekslet foran de vi har ute bak i båten fra før, og da må jeg enten kjøpe nye høytalere eller et deksel å ha utenpå.

Jeg tror målet var 12 cm i diameter på de vi har, så burde ha noe som er litt større.

Vi har en Beneteau Oceanins 34 fot.

Svar

Hei
 
Det hadde vært litt enklere å gi deg ett råd hvis du hadde gitt meg litt mer opplysninger om høyttaleren som sitter der i dag.
Navn på høyttaleren og innfellingsmål?
Tror att importøren av båten, Normar kan hjelpe deg med ett nytt deksel, eventuelt ny høyttaler.

Mvh
Kjell Andresen

-------------

De har ikke et slikt deksel man kan ha utenpå høytaleren bare nye høytalere. De er så dårlig beskyttet slik de sitter idag og kommer man borti så er dekslet ødelagt.
Det skulle vært et deksel slik det er på autopilotene fra raymarine til høytalere også :-)
 
HIlsen Rode

------------

Hei igjen
 
Har snakket med Normar og de forteller meg att de har løse deksler til høyttaleren din.
Ta kontakt med Normar, og de hjelper deg med det.
Ytterligere beskyttelse kan du få ved å henvende deg til Seatronic AS i Moss tlf. 69250960 eller deres hjemmeside: www.seatronic.no.

Mvh
Kjell Andresen

Spørsmål

Hei. Jeg har en Scand Baltic 2006. Den ene tanknålen viser 0 når tenning er avslått. Når tenningen slåes på viser tanken FULL. Jeg lurer på om dette er en et elektrisk problem eller et sensor problem. Kan evt flotøren ha satt seg fast i full stilling? Kjørte med dette problemet hele 2009 sesongen.

Svar

Hei.
Når du sier att den ene tankmåleren viser som du sier, går jeg ut i fra att du har 2 tanker med diesel eller 1 diesel og 1 med vann.
Uansett hva du har, virker dette på meg som om det er noe feil med giveren/flotøren på den ene tanken.
Rådet er å skru ut giveren å teste denne manuelt.
 
Mvh
Kjell Andresen

Spørsmål

Hei
Jeg har en båt med en BMW D 636 motor/instumenter. Mitt problem er at dieseltankmåleren viser 3/4 tank, når den egentlig er full. Når måleren viser tom tank er det fortsatt nær halv tank igjen. Har du en ide om hvordan løse dette problemet, evt hvilke type
giver(e) som passer til BMW instrumenter?

Svar

Hei.
 
Det virker som om giveren ikke er kalibrert riktig i forhold til topp og bunn på tanken.
Jeg formoder att det er en VDO giver som sitter i tanken. Typene kan variere, så du bør nok skru den ut og sjekke om flotøren går til bunns og topp.
 
Mvh
Kjell Andresen

Spørsmål

Hei! Jeg har en cabin cruiser 28 fot av merke crownline. Amerikansk produsert, Det elektriske er ombygd til norske forhold og fungerer som det skal på di fleste områder. Et problem derimot har jeg, et merkelig ett. Når jeg kobler til landstrøm hjemme i havnen hvor jeg bor fungerer det som det skal med lading osv. men når eg kobler meg til i skapet i vågen i stavanger kutter sikringen i skapet straks jeg kobler meg til. Hva er forskjellen mellom det skapet i byen og det skapet jeg selv har i havnen?? Hva kan være en løsning på problemet?

Svar

Hei
Problemet du refererer til er mest sannsynlig att uttakssikringen i skapet i hjemmehavnen din tåler mer belastning enn skapet i Vågen.
Du kan forsøke å slå av en av forbrukerne om bord for å se om dette hjelper. El kolber i varmtvannsbereder trekker mye strøm.
 
 
Mvh
Kjell Andresen

Spørsmål

Hei,har i båten el.lensepumpe med bryter for manuell
og auto stilling,manuell virker heilt ok.
Det er montert nivå-switch som ikke har vert tilkoblet.
Switchen er Engelsk og har merket"PATA BILGE SWITCH".
På merke står "stand by current 5milliamp"
Det er 4 ledningerfrem Blå-Sort-Lysbrun.Gulgrønn.
Kan dere hjelpe med hva som er direkte +/- og hva som
er krets til startreele.Går ut fra switch registrer avvik i eletrisk felt som f.eks.vann.

Svar

Hei.
Har sjekket litt rundt, men har dessverre ingen konkrete napp på din ”PATA BILGE SWITCH”
Dette er tydeligvis en elektronisk switch som styres som du sier.
Det finnes mange standarder for fargekoding, men jeg vil tro att BLÅ er pluss og SORT er minus til batteriet.

Spørsmål

Hei, jeg har en Johnson 25hk påhengsmotor (2001 mod.) med manuell start. Den har uttak for lanterner (vekselstrøm), og lysstyrken øker med turtallet. Jeg lurer på hva som trengs av tilleggsutstyr for å kunne lade et 12V batteri fra motoren under kjøring. Batteriet brukes til bl.a horn, belysning, gps-og mobillading.

Svar

De fleste påhengsmotorer som har snorstart og el. uttak til lanterner, kan det leveres ladesett til.
Settet består av likeretter og regulator for tilkobling direkte til batteriet.

Ladesett som kan gjøre den jobben du spør om, kan du få kjøpt ved å henvende deg til nærmeste Johnson forhandler.
Nærmeste forhandler finner du ved å kontakte Fische Marine www.fischemarine.no.

Kjell Andresen

Spørsmål

Jeg har montert en vindmåler i masten, men selve propellen er borte. Da ledninger er lagt opp ønsker jeg å beholde min vindgiver. På den sorte # retningsgiveren står det IBN eller har jeg lite data! Hva kan jeg gjøre?

Svar

Ser ut som den giveren har sett sine beste dager!
Det må finnes ett eller annet merke/navn på bokser eller instrumenter som kan fortelle hva dette er?
Kan være en gammel NMEA giver som var vanlig for 20 år siden, og finnes muligens på markedet i dag?

Mvh
Kjell Andresen

Spørsmål

Er russerne på markedet med sitt "GPS"- system for kommersiellt bruk ? I tilfelle, kan man kjøpe programvare for bruk i vanlige plottere ? Hadde vært kjekt å ha 2 uavhengige systemer.

Svar

Det Russiske satelittsystemet Glonas ble ”åpnet” for kommersielt bruk i 2007.
Det finnes pr. i dag ingen programvare for bruk i vanlige plottere, hvis du med det mener plottere som er i salg i Norge, og kan kombinere Glonas med andre.
Det snakkes om att når det Europeiske systemet Galileo er fullt utbygget, (innen 2013) vil det komme hybridmottakere på markedet som kan bruke flere systemer inkl. GLONAS.

Spørsmål

Har Raymarin utstyr C serien.
Radar på egen skjerm og en skjerm hvor jeg har ekkolodd med GPS.
Ekkoloddet virker bare av og til samt gir noen ganger alarm (melding mistet ekkolodd ell.).
Vet at den kan slutte å virke pga. høy hastighet så jeg vet at det ikke er problemet.
Har misstanke om at det kan være en dårlig kontakt, men det er en utfordring å vite hvor jeg bør feilsøke (har for øvrig kunnskap til å kunne feilsøke)
Kan jeg få noen tips til feilsøking?

Svar

Det første jeg ville gjøre var å følge kabelen fra giveren til den grå boksen for ekkoloddet, og sjekke tilkoblingen der.
Videre sjekke alle skjøter, (hvis det er noen) og andre tilkoblingspunkt.

I og med att du snakker om høy hastighet, regner jeg med att det er en motorbåt du har. Jeg ville også sjekket plasseringen av giveren, slik att denne ikke er montert for nære
Stepplister  eller annet som kan gi luft til giveren.

I Oslofjorden i sommer har det også hvert mye varme vannsjikt som også kan gi slike alarmer som beskrevet? (ref. Raymarine)
Jeg vil også anbefale deg å ta ut den grå boksen for ekkoloddet og sende den til leverandøren for sjekk.

Spørsmål

Hva er statusen på satelitt telefoner nå. hvor mye koster de sånn ca, og hvor mye koster tellerskritt i forhold til vanlig telefon. Hva med bredbånd data i denne forbindelse? Hvem er det som selger sateltt telefoner i norge? Jeg har også hørt om bredbånd data som er mot det gamle NMT nettet og som gir bedre dekning langs norskkysten. Kjenner du til dette?

Svar

Radio Holland selger satellitt telefoner i Norge.
 
Iridium 9555 håndholdt satellitt telefon: kr. 13.000,- eks. mva.
Abonnement: $ 49 pr. mnd.
$ 1,39 pr. min både tale og data= 2,4 kb.pr.sek.
 
Inmarsat Fleet broadband 150: kr. 44.000,- eks. Mva.
Data hastighet 150 kb.pr.sek.
$ 1,29 pr. min. til fasttelefon, $ 1,65 pr. min. til mobiltelefon.
Opp og ned IP trafikk: $ 12 pr. mb.
 
Ice.net er ett selskap som benytter frekvensene i det gamle NMT nettet til trådløs data overføring.
De påstår selv att de dekker 91% av norske husstander, 80% av alle hytter og 75% av landområdet.
Hastighet ned fra internett: Opp til 3,1 Mbit/s.
Hastighet opp til internett: Opp til 1,8 Mbit/s.
Tester har vist att dekningen er god ett godt stykke ut fra kysten, men variabel ved land og i innlandet. (variabel datahastighet).

Spørsmål

Hvor lang må masten være for en folkebåt 8m lang 2,50m bredde, 1,40 deep.

Svar

Masten på en Folkebåt skal være 10,8 meter høy i følge wikipedia. Storseilet er på 17 kvm og fokka 7 kvm. Du finner mer info her. http://no.wikipedia.org/wiki/Nordisk_Folkebåt

Axel Nissen-Lie

Spørsmål

Hei Edle, har over lengre tid nå søkt på internett etter leverandører av satelitt internett til båt. Det jeg er på utkikk etter er en leverandør som kan levere en løsning som har dekning over hele verden, t.o.m. over atlanterhavet. Har dessverre ikke funnet noen som kan tilby dette. Har du noen konkrete tips?

Svar

Jeg sendte  spørsmål videre til Teknisk Sjef hos vår leverandør på satellitt kommunikasjon Radio Holland Norway, Jan Erik Skjønsberg.
 
Her er svaret jeg fikk fra ham:
 
Virkelig ”World Wide” Internet er det kun Iridium som kan tilby. For mail er SS9555 / SS9505A en akseptabel løsning sammen med SKYFILE mail program. Overføringshastighet er 2,4 kbps. Derimot for surfing er det Iridium OpenPort som er løsningen. Her reklameres det med 128kbps, men den hastigheten vil du aldri få. Dette er en delt kanal, og med det dyreste abonnementet kan du få tilgang til denne kanalen… som i praksis vil gi deg 30 -40 kbps… antar vi. Et rimeligere abonnement vil gi deg tilgang på en 32kbps delt kanal.
Iridium dekker også pol-områdene.   Derimot er det et annet alternativ som leveres med tilnærmet global dekning: Inmarsat Fleet Broadband. Det leveres modellene Sailor FB150 / FB250 og FB500. Det er det forskjellige antenne størrelser. For seilbåt er det FB150 evt FB250 som er aktuell.
Tar vi utgangspunkt i FB250, så har denne en IP trafikk (data) opp til 284kbps som også er en delt kanal. I praksis blir dette 150 – 200 kbps overførings hastighet. For data betaler man pr. MByte overført data.  Den beste løsningen som du forspør vil derfor være Fleet Broadband 250 / 150. Du kan lese om dette på http://www.radiohollandgroup.com/Products/Product.aspx?mId=10053&rId=278 eller www.thrane.com
 
Jan Erik Skjønsberg
RADIO HOLLAND NORWAY AS
www.radioholland.no
 
 
Håper dette bringer deg videre.
 
Mvh
Edle Robsahm
NAVY Høvik AS

Spørsmål

Hei!
Jeg fikk gode og konstruktive råd av deg for noen måneder siden om nye trådløse instrumenter til min 34 fots Sweden Yacths 340 fra 1987. Det resulterte i kjøp av Tacktick instrumenter, som jeg foreløpig er meget fonøyd med!
Nå har min drøyt 10 år gamle Autohelm autopilot takket for seg, og det er kanskje like lurt å kjøpe nytt som å bruke tid og penger på reparasjon?
I så fall, hva vil være et klokt valg for en 34 fots klassisk seilbåt med rattstyring, som i hovedsak brukes til ferie- og turseilas, og der autopiloten først og fremst tar jobben ved lange motorstrekk?

Svar

Hei Gunnar,
 
Et meget godt alternativ til autopilot i den klasse du nevner, hvor den hovedsakelig skal benyttes som styrehjelp ved lange motorstrekk, er Raymarines Rattpilot E12201.
Veiledende pris på denne i følge Raymarines prisliste er 14.750,- inkl.mva.
 
Denne rattpiloten er av den nye typen som heter SPX5.
Disse pilotene har egen kurscomputer med innebygget rateenhet. Rateenheten gjør at du kan benytte piloten din også til seiling, den gjør computeren ”intelligent” og kalibrerer for krenging og bevegelser vertikalt i tillegg til kursinformasjonen som kommer fra fluxgatekompasset.
Du vil nok oppleve denne type ”lett” autopilotinstallasjon som imponerende i prestasjon nettopp grunnet rateenheten.
De leveres også med eget kontrollpanel som plasseres på hensiktsmessig sted i cocpit.
 
Skal du ha mer kraft i autopiloten, må du til med drivenhet på rorstammen sammen med kurscomputer, kontrollpanel og kompass.
Disse autopilotversjonene koster fra 30.000 og oppover pluss installasjon.
Dette må man ha dersom man tenker å seile spinnakerlens med autopiloten!
 
 
Håper dette gir deg noe av den info du trenger.
 
Hilsen
Edle Robsahm
NAVY Høvik AS
 

Spørsmål

Hei

Har i min båt Lowrance LMS-520 C kartplotter (kombinert m/ekkolodd). Hvor er det mulig å bli kurset i bruken av en slik kartplotter?

Svar

Hei Per,
 
Jeg vil anta at dersom du forespør på ethvert seriøst utsalgssted/ enhver installatør av Lowrance-produkter, vil du kunne bli kurset i bruken av Lowrance plottere.
De aller fleste slike steder vil være villige til, mot timebetaling av tiden det tar, å bidra på slik måte.
 
De fleste seriøse utsalgssteder gir også en lett innføring i enkel bruk ved kjøp eller i kjøpsprosessen.
 
Det finnes også arrangører av generelle kurs i bruk av kartplotter og radar, jeg mener Lunde Båt i Leangbukta holder noen slike kurs.
 
 
Edle
NAVY Høvik AS

Spørsmål

Jeg har en Lowrance 5100 kartplotter som bruker Navionics kart på en SD brikke. Idag, på seiltur, forsvant kartet fullstendig på plotteren og i menyen. Jeg tok ut SD kortet og satte det inn igjen, Fant kartet igjen på menyen og innstallerte det på nytt. Lurer bare på om det går an å kopiere SD kortet over på en backup. Litt synd å miste softwaren.

Svar

Hei Helge,
 
Det du beskriver skjer innimellom når plotterens prosessor selv bestemmer seg for å ta en egen reset.
Da må kartet hentes frem fra kartvalg og Navionics options i menyen.
 
Dette skader ikke kartet, og du vil ikke miste det pga hendelsen.
Det samme skjer dersom du foretar en factory-reset av apparatet, hvilke vi gjør på alle service eller når vi legger inn ny software i dem.
 
Dersom du likevel ønsker å ta en back-up av brikken, kan det gjøres ved å kjøpe en Navionics Planner, som er et planlegningsprogram for ruter og waypoints.
Via brikkeleseren som følger denne programvaren kan du legge en back-up av kartet på PC-en, som du kan laste tilbake på kartbrikken så mange ganger du ønsker. Dette er imidlertid låst mellom ID-nummer på brikken og ID-nummer på kartet, slik at det ikke er mulig å kopiere over på flere brikker.
 
Mvh
Edle Robsahm
 
NAVY Høvik AS

Spørsmål

Hei, jeg har kjøpt en brukt Uttern S 55 med 90HK Mercury Optimax. Medfølgende Northstar Explorer 650 kombiinstrument. Vet du hvor det er vanlig at svingeren plasseres? Har kun funnet en ledning som går ned langs hekken til "en dings" med fartshjulet på.

Svar

Hei Svein Erik,
 
Det er vanlig å plassere svingeren så midtskips som mulig, et godt stykke fra alt som kan gi luftbobler rundt den.
Den er som regel gjennomgående, men kan også være limt innvendig i ytterskroget.
Dersom det er brukt hekksvinger til logg-giveren kan du muligens også benytte hekksvinger til ekkoloddet, men det vil være betydelig mer utsatt for feilvisninger i forbindelse med luft under båten.
 
 
Mvh
Edle Robsahm

Spørsmål

hei har tenkt å montere ekstra batteri har 1 stk varta 110 amp fritid.må jeg bruke et tilsvarende. har utenbords.mot 12volt 35amp dynamo

Svar

Hei Frank,
 
Dersom du nå skal montere ekstra batteri, så må dette monteres med skillebryter (Batt1/Batt2/1+2) som en egen krets, slik at du kan velge det nye batteriet dersom det andre er tomt.
Grunnen til dette er at du ikke, under noen omstendighet, må sammenkoble to batterier som har forskjellig alder (eller forskjellig type), ikke engang dersom de er identiske i type og merke.
Ditt gamle batteri vi da progressivt ødelegge ditt nye batteri, og det går raskt.
 
Derimot kan du investere i to nye, like batterier. Her er det også viktig at størrelsen i Ah-timer er den samme på de batteriene som sammenkobles.
 
Håper dette hjelper.
 
Mvh
Edle

Spørsmål

Hei Edle
Jeg har kjøpt en Raymarine C-80 Kartplotter, kan jeg bruke GPS Antenna fra min gamle Northstar M-84 som jeg har byttet ut ???

Svar

Hei Kjell,
 
Det skulle ikke være noe i veien for å benytte din GPS-antenne fra Northstar M84 til en C80.
Den må da kobles via NMEA183 inn på C80, som er den stående 5 pins kontakten bak med styrespor på toppen.
Fargene på C80 er: NMEA input (+) hvit / NMEA input (-) grønn common, samt spenning til antennen Rød.
Fargene på M84 skulle være: NMEA output (+) grønn / NMEA output (-) skjerm, samt spenning fra skjerm til antennen Rød.
 
Lykke til.
 
Mvh
Edle Robsahm

Spørsmål

Har en Raymarine, kombinert radar,kartplotter og ekkolodd, når denne ikke har vert i bruk på en stund dlir det en voldsom flimring på skjermen. dette varer i ca 45min før det gir seg. lurer på hva som kan vere årsaken til flimringen?

Svar

Hei Arne-Jan,
 
Her kan det være mange årsaker.
Men som hovedregel i alle spørsmål som dette; i utgangspunktet er vi helt avhengig av å vite hvilken type og modell Raymarine du har, fra hvilket år, og også hvordan alt er koblet sammen.
Det kan f.eks være en LCD-skjerm eller det kan være en CRT-skjerm, hvilket kan være avgjørende for feilsøk og mulige feilkilder.
 
Kom tilbake med en mer detaljert systembeskrivelse, så vil vi være mye nærmere å kunne hjelpe deg med det oppståtte problem.
 
Mvh
Edle Robsahm

Spørsmål

Hei.
Jeg har 2 stk Philips Navigator MK9 GPS-D fra ca år 2000 ombord i seilbåten min. Disse "husker" ikke lenger data som er lagt inn, og jeg lurer på om det er noen batterier som må byttes, og om du vet hvor jeg kan få fatt i slike?
Kan dere hjelpe meg med dette? Har prøvd flere butikker uten at de kunne hjelpe meg.

Mvh
Yngve Åsnes

Svar

Hei Yngve,
 
Her måtte jeg ty til min kollega Gunnar Nesleins erfaring.
Under kan du lese svaret han kom med.
 
Hilsen Edle Robsahm

 

Dette er et kjent problem for enkelte eldre GPS navigatorer, uansett produsent, da data lagres med eget batteri når utstyret er avslått. Når batteriet er nesten, eller helt tomt, kan navigatoren oppføre seg svært merkelig, og tap av data er bare ett av symptomene.
For din Philips Navigator MK9 GPS-D finnes det på baksiden 2 gummilokk, et som dekker intern sikring og et som dekker lagringsbatteriet. Bytt ut defekt batteri, men merk deg hva som er pluss og minus. Kjøp dette hos en urmaker eller f.eks. Clas Ohlsson. Koster rundt kr. 20,- og heter CR-2032. Det er viktig å ikke ta på batteripolene med fingrene, bruk papir, plastpinsett el.likn.
 
Vennlig hilsen
Gunnar Neslein
Teknisk ansvarlig
NAVY Høvik AS

Spørsmål

Lurer på å kjøpe en Northstar M 121 multiplotter. Er GPSen som følger med god nok, eller anbefaler du en DGPS? Skal brukes i en båt me marsjfart mellom 25-30 knop

Svar

Hei Kjell-Atle
 
Northstar M121 er, som jeg også har kommentert tidligere, en god multiplotter. Man får mye for pengene.
Skjermen er god, den er fin å felle inn, den har et meget brukervennlig menyoppsett og er enkel å installere.
Hovedforskjellen mellom Northstar M84 og M121 og en god del av de andre multiplotterne på markedet, er at du får med ekkoloddmodulen i prisen. Det er kun giveren som kommer i tillegg. MAO en god ide dersom du er på jakt etter også et ekkolodd.
Radarmodulen er derimot ikke innebygd men rimelig, og blir levert med radarantennen.
GPS antennen som følger Northstar M121 er en aktiv NMEA183 antenne, den er også en såkalt EGNOS/WAAS kompatibel antenne.
Den er mer enn god nok for plotteren og ordinært bruk av denne.
Men det er viktig at den plasseres godt nok i forhold til (signal)skygge.
En differensiel GPS antenne brukes stort sett kun til landmåling, sjøkartmåling og i kommersielle sammenhenger.
 
Mvh
Edle R. Robsahm
NAVY Høvik AS

Spørsmål

Hva bør man tenke på når det gjelder nødpeilesendere. Bør man velge en liten personlig variant eller en som følger båten. Hvis man seiler alene er vel verste scenario å falle ut av båten - er da en personlig nødpeilesender i lomma en reell trygghet?

Svar

Hei Henrik,
 
Nødpeilesendere er et evig diskusjonsområde.
Det som er helt sikkert er at det er bedre å ha en nødpeilesender, uansett hvilken type(med unntak av de som kun sender på 121,5 MHz, denne frekvensen utfases frem til 2009, etter det vil ikke signalene mottas av satellittene), enn å ikke ha en.
De personlige Nødpeilesenderne kjennetegnes ved at de må utløses manuelt, de har ingen autoaktivisering eller hydrostatutløser eller lignende. De er gjerne små og nette, og kan med letthet festes til kroppen.
Enkelte av de personlige kan også knyttes til ditt personnummer i stedet for til en konsesjon og et MMSI-nr (til båten). Dette gjør at de er populære for mannskap som sirkulerer på forskjellige båter, fjellklatrere, fjellvandrere og andre som av en eller annen grunn ikke ønsker den tilknyttet en spesifikk båt.
De flyter i vannet men ikke nødvendigvis riktig vei.
 
Når jeg snakker Nødpeilesender snakker jeg stort sett om sendere med GPS. Det er relativt liten prisforskjell men større sjanse for at du blir funnet raskt, det samme gjelder både for personlige og ordinære.
Har man båt med redningsflåte av høy klasse kan man klare seg med en nødpeilesender uten GPS, men er da avhengig av å ha skikkelig strobelys tilknyttet. Området de skal finne deg i er vesentlig større enn dersom et GPS signal hadde blitt sendt ut.
For livbåter på store skip er det noe annerledes da de er vesentlig enklere å få øye på i sjøen.
 
Anbefalingen blir ofte å ha én nødpeilesender på båten, med friflyt og hydrostatutløser,(med eller uten GPS, anbefaler med), samt personlig(-e) med GPS.
 
Nødpeilesenderne må registreres og programmeres, enten på personnummer gjennom Post og Teletilsynet, eller på konsesjon gjennom Telenor Maritime.
Dette kan ta noen dager, så vær ute i god tid dersom du trenger den før en reise eller regatta.
 
For mer informasjon om frekvensene som benyttes se: www.hovedredningssentralen.no eller www.cospas-sarsat.org
 
Mvh
Edle R. Robsahm
NAVY Høvik AS

Spørsmål

Hei.
Var i sommer uheldig og fikk lynnedslag i seilebåten vår. Nesten all elektronikk er byttet ut, deriblant autopiloten. Der er satt inn ny autopilot, og noe av problemet nå er, som også var problemet med den gamle etter nedslaget, at fluxgate kompasset ikke fungerer tilfredsstillende. Jeg merker også at de magnetiske kompassene ombord ikke fungerer tilfredsstillende. De henger igjen på bestemte plasser ved rotasjon av båten for så å komme etter etter en stund. Det er mye som tyder på at der har dannet seg et kraftig magnetfelt obord i båten etter nedslaget.
Har en sterk mistanke om at kjølen, som er av jern, har ladet seg.
Noen erfaring med dette? Hvordan kan jeg få avmagnetisert kjølen?

Svar

Hei Knut,

Det kan stemme, det du har en følelse av; at det har dannet seg et magnetfelt i båten din etter lynnedslaget.
Det er noe som absolutt kan skje, men som det ikke snakkes så mye om.
Stor båter som ligger i dokk, bør av samme grunn,(oppstått magnetisme), ikke ligge for lenge i samme retning, de bør vendes rundt.
Spesielt var dette viktig i ”gamle dager” da alt de hadde var ordinære, magnetiske kompasser til å navigere etter.

Hva kan så gjøres for å løse problemet i ditt tilfelle?
Ideelt sett skulle båten blitt ført igjennom en ”degaussing”-spole, en såkalt avmagnetiserings-trommel.
Dette er naturlig nok vanskelig å få til i praksis.
I utgangspunktet må piloten din kjøres opp på nytt, med kalibrering av kompassene som hovedpunkt.
Vi undersøker saken for øyeblikket og vil komme tilbake med et svar dersom vi får ytterligere informasjon.

Mvh
Edle Robsahm
NAVY Høvik AS

Spørsmål

Hei, Jeg ønsker å bruke en PC med tilkoblet GPS og SD kart brikke fra C-map, slite litt med å finne egnet software, har du noen tips?

Svar

Hei Reidar, Det finnes mange forskjellige navigasjonssoftware for pc, og det er også forskjellige prisklasser på disse, avhengig av hva du skal ha ut av dem.

I ditt tilfelle virker det som om det er enkel navigasjon du trenger, og du sier du har C-map SD brikker du ønsker å benytte.
Da kan jeg for eksempel anbefale Raymarines RayTech V6.1. til ca. kr. 7.000,- Denne sw kan leveres med brikkeleser som leser c-map på SD-brikker mot et tillegg i prisen på ca. 1.650,- kr.
RayTech er et program som kan brukes til ruteplanlegging, regatta-analyse, taktikk, fiskeleting, værmeldinger pluss mye mer. Dette kan du prøve ved å laste ned en enkel gratis utgave på www.raymarine.com.

Når det er sagt finnes det også andre muligheter i noe rimeligere alternativer selv inkludert kartene du da må kjøpe med.
SeaPro Lite er en av disse mulighetene. For ca.3.500 inkl.mva har du både navigasjonssoftware og S57 data konvertert til Livechart over hele Norge. Her har du de aller fleste ordinære navigasjonsfunksjoner og tidevannsinfo for fritidsbåtbruk, og i tillegg en enkel overlay funksjon på AIS-mottak og sending (klasse B).

MaxSea har også en kjempefin ny navigasjonssoftware ute nå, TimeZero, som har en grei pris i og med at du får et stort kartområde inkludert i prisen, som lyder på 8.500 inkl.mva. Dette er igjen en adskillig mer utviklet software, med mange modul tilleggsvalg for både AIS, radar, væroverlay, fiskeleting samt bunnplotting etc.

Det kan være viktig å sjekke systemkravene for sw, bl.a. om den er vista kompatibel eller har noe spesielt krav til skjermkort etc. Lykke til i valget, håper dette hjelper litt på veien.

Mvh
Edle R. Robsahm
NAVY Høvik AS

Spørsmål

Jeg er nødt til å anskaffe en nyt VHF-apparat. Har søkt på forskellige WEB-sider som gir tilbud. Men jeg er litt i villrede, hvad jeg skal køpe, spesiell vedr. type for en vanlig turseiler. Trenger ikke noet sophisticated. Kan du på disse sider komme med anbefaling av et merke? Beløpet for anskaffelse skal ikke overstige serlig NOK 2000,--. Højtaler på dekk ville jeg gjerne ha med og kan komme ekstra.
hilsen,
Egon

Svar

Hei Egon,

Du har helt rett når du sier at det er mange produkter å velge mellom på VHF-markedet.
Men det finnes også mange forskjeller på alle disse VHF-radioene.

For de fleste fritidsbåteiere er imidlertid det aller viktigste å ha en stasjonær VHF i båten, i stedet for å satse på kun en håndholdt VHF, eller i manges tilfelle kun mobiltelefon.
I dag er det anbefalt å installere en VHF med dsc, da denne typen bl.a. gir mulighet for bruk av distressknapp for direkte melding til riktig instans, og rettet hjelp ved nødsituasjoner.

Det finnes mange, helt enkle men gode, VHF-radioer på markedet.
En av radioene det har blitt installert mange av rundt om, som også har svært liten feilfrekvens, er M-Tech MT500.
Veil utsalg inkl.mva er 1.960,- og radioen kan enten monteres på brakett eller felles inn med medfølgende innfellingsfester.
Den har mulighet for tilkobling av ekstern høyttaler og er selvfølgelig en dsc-vhf med mulighet for tilkobling til GPS.

ICOM har også en god range med VHF-radioer, men de starter noe over denne i pris.
Raymarine har alltid gode radioer, og den rimeligste stasjonære VHF’en derfra heter RAY49E og koster ca. 2.650,- inkl.mva.

I tillegg til selve radioen kommer også en antenne installasjon, som koster fra ca kr:500,- til kr:1.000,- inkl.mva, avhengig av type antenne, -feste og -kabel.

En ekstern høyttaler koster fra kr. 450,-, og leveres ofte med ”mini-jack” plugg for direkte tilkobling til de medfølgende kablene som ligger i esken til VHF-radioen.

Et godt tips er å alltid ta vare på ekstra kabler som ligger i eskene til elektronikken. Du får ofte bruk for dem senere!

Håper dette gir deg noen tips videre.

Mvh
Edle Rennemo Robsahm
NAVY Høvik AS


    

Spørsmål

Ser etter en farge-plotter, med stort display, som er klar og lesbar i sollys og strømgjerrig. Hva er de mest aktuelle modellene?

Svar

Vi så på plottere med 8 tommers skjerm på messen i Bergen i vår. Leser du denne saken får du en ide om hva du kan velge mellom. Du finner den her.

Spørsmål

Kombiplotter
Kva vil du rekne som den beste kombiplotteren (gps/sonar) på markedet i mellomklassen (5",6", 7")Dvs. mest value for pengene?

Svar

Spørsmålet du stiller er veldig vanskelig å svare på.
Ikke fordi jeg ikke kan eller vil, men rett og slett fordi det kommer helt an på hvilken bruk produktet er tiltenkt.
Andre faktorer som også er avgjørende, som vi gjerne starter med å snakke om når kunder kommer inn i butikken og spør det samme spørsmålet, er f.eks;
•    Hva type båt skal produktet sitte i? (Seilbåt eller motorbåt)
•    Hvilken bruk er det tiltenkt? (Hobbyfiske, dykking, turseiling, regattaseiling)
•    Skal det inn i et eksisterende system om bord? (I så fall hvilket merke/-r er det der fra før)
•    Er det tanker om å utvide med flere produkter ila kortere tid? (systemoppbygning/kompatibilitet)
•    Hvor stor skjerm ønskes?
•    Hvor stor skjerm er det mulig å fysisk plassere?
•    Hvor på båten skal produktet plasseres?
•    Kjenner kunden brukergrensesnitt på noen produkter fra før?
•    + mange, mange flere faktorer som til slutt gjør at en sitter igjen med noen få aktuelle produkter å velge blant.
•    Den siste faktoren, og i mange den viktigste er jo nettopp prisen.

MEN:        
Det viktigste er at man ender opp med et produkt man er fornøyd med, som dekker det behovet og ønsket som er til stede. 
Hvor man på forhånd har blitt presentert de viktigste svakheter og fordeler, slik at valget og prioriteringene blir gjort på riktig grunnlag.

Med bakgrunn i dette kan jeg fortelle at prisen nesten alltid henger sammen med produktet man velger. Det er forskjeller som i de fleste tilfeller forklarer alle prisforskjeller.

MEN igjen:     
Prisen henger ikke sammen med om du som kunde blir fornøyd med produktet du velger.
Det som noen er villig til å betale mye for, er ofte helt uvesentlig for andre.


I klassen multi plottere har du flere gode valg:
Mye for pengene får du hos Lowrance. Dvs. stor skjerm og god skjerm, god lysstyrke og lesbarhet i sollys, mange muligheter for skjermdesign/deling/overlayfunksjoner etc.
Enkel meny, relativt enkel tilkopling og godt kartsystem.
Minusene er treg prosessor, treg oppdatering av kartene ved scroll og zoom, litt for store vyer om software og muligheter hvilket fører til litt for tidlig release på nye versjoner.
Kartsystem: Navionics - kun Gold. (Det vil ta lang tid før Platinum kan benyttes på Lowrance sine prosessorer.)

Seiwa og Geonav sine plottere har også modeller i samme størrelse, både med innebygd/intern GPS- og med ekstern GPS-antenne.
Begge typer har hurtigbrakett, hvor kabelen sitter i braketten. Praktisk i åpne båter.
Begge har også meget raske prosessorer, jeg kjenner best Seiwa som utmerker seg i så måte.
Den har også mulighet for å koble til både ekkolodd og radar, samt andre NMEA produkter, og er i så måte ganske kompatibel.
Minus: Dårlige leveranser på enkelte serier av internantenneenheter, byttes på garanti men er irriterende i sesongen!
Grov oppløsning på skjermen.
Kartsystem: C-map

Raymarine’s opsjoner: C70, A60 og A65 – forskjellige priser men også meget forskjellig spec.
Alle disse er gode plottere/multiinstrumenter.
Kartsystem: Navionics Gold

Garmin: 525S, bra produkter men noe dyrere enn de fleste andre 5” skjermene. Gode kart med mye landinfo og havnefoto. ”Autorouting” funksjon er ok men med stort forbedringspotensiale.
Dagslyssensor er fiffig detalj.
Rask prosessor dersom du slår av satelittfoto overlay på kartet.
Stort pluss for Garmin pga totalt separerte NMEA porter i pluggen. Gjør tilkobling av f.eks AIS enklere.

Furuno har også noen i 7” klassen.
Furuno kjennetegnes av robusthet og gjerne litt traust, men produktene svikter aldri.
Koster noe mer enn de billigste, men du har en ”venn for livet”.
Har nå kommet med det aller nyeste på 8” og 12” fronten. NAVnet 3D serien.
Finnes hos merkeforhandlere nå.
Noen produkter har valgfritt kartverk på SD-kort, men vanligst er C-map.

Og slik kan jeg fortsette...

Det beste er dermed å sette en del parametere selv, først, før man velger å gå til butikkene for å se og spørre.
Du finner alltid noe som passer til ditt bruk

Mvh
Edle Robsahm
NAVY Høvik AS

Spørsmål

Skal kjøpe radar (prisklassen 12 - 18000. Har kartplotter (8¨Northstar) fra før som er beregnet også for å legge radarbilde på kartbildet.Skal jeg investere i radarantenne for denne, eller kjøpe egen radar / radarskjerm? 32 fots båt / montering i sittebrønn under sprayhood.

Svar

Hei Odd Arild,

Når du har en så god og lyssterk multifunksjonsskjerm som Northstar M84, så er det ingen grunn til å ikke benytte muligheten til å ha radaren på samme skjermen.
Det er som regel også begrenset med plass i cocpit på fritidsbåter; enda en grunn til å utnytte den skjermen du allerede har foran deg ved styreposisjon, eller under sprayhood.
Disse skjermene er også meget enkle å betjene, og du kan veldig enkelt bytte skjermvisning eller dele inn bildet på skjermen slik du ønsker.

Alternativet blir da Navman/Northstar radome på enten 2kW, 45cm(24nm), eller 4kW, 60cm(36nm).
I pakken med radomen/scanneren følger en prosessor (black box).
Dette, samt kabel på 15m (følger med) er det du trenger for å koble radar til din plotter.
Pris 2kW radome, m.prosessor ca.14.900 inkl.mva
Pris 4kW radome, m.prosessor ca. 23.600 inkl.mva
(Veil. priser)
Du må i tillegg beregne fra kr.2-3.000 for en monteringsplatform til å ha i masten, eller kr.6-10.000 for en separat radarmast til å montere bak i cocpit eller på akterspeil.

Dersom du ønsker å bruke funksjonen ”radar overlay”, (”- legge radarbildet oppå kartbildet”), må du være klar over at minimumskravet for å få det til å fungere er et såkalt rate”gyro”-kompass installert i systemet.
Resultatet uten ratekompass er at radarbildet hopper frem og tilbake ustanselig; m.a.o. svært dårlig.(Ubrukelig!)

I NavMan/Northstar systemet kan det med fordel benyttes et Simrad RC-37 kompass(sin/cos/nmea), pris ca. kr.11.000, som vil gi deg en tilfredsstillende overlay funksjon.

Skulle du derimot ønske en frittstående radarinstallasjon, kan Furuno være tingen.
De har fortsatt rene radarpakker med skjerm og skanner/antenne fra ca.kr. 14.000 (6” LCD sort/sølv 2Kw, 38cm, 16nm) og oppover.

Håper dette kan hjelpe.

Mvh
Edle Robsahm
NAVY Høvik AS

Spørsmål

Vi er 5 gutter i alderen 23-28 år som planlegger jordomseiling og vi kommer til å kjøpe båt nå til høsten/vinteren. Har du noen tips til hva vi bør ha med av elektriske hjelpemidler og hvordan vi skal lade disse opp på turen vår ?

Svar

Støm om bord er ikke lett. Sørg for at motorlading er i best mulig stand. Vanlig svakhet er skillerele/diode som er underdimensjonert. I tillegg er veldig mange regulatorer feil montert (dvs. ikke optimalt). Monter gjerne ekstern laderegulator, og større dynamo. Et svært viktig instrument er en amperetimeteller. Den forteller deg ikke bare tilstand på batterier og lading, men også hvor effektive de forskjellige ladekildene er. Som nevnt er det ofte mye vind. Vi har stort sett klart oss med strøm fra vår Duogen. På svai dekker den mesteparten av forbruket i vindmodus. Underveis gir den vesentlig mer enn en vindgenerator når den brukes i vannmodus.

Finn Audun Bostad

Spørsmål

Hei Edle!
Jeg har forsøkt å finne informasjon om dieselelektrisk fremdrift. Jeg er blitt fortalt at en av de store svendske båtfabrikantene vurderer dette grunnet lave installasjonskostnader og lav vekt. Etter som jeg skjønner så er dette en kombinasjon av en generator og en kraftig el.motor. Hvor langt har man kommet med dette og hvor er man best på disse løsningene.Har du eventuelt en E-mail hvor jeg kn få priser og eventuelt vurdert om min båt egner seg til dette?
På forhånd takk....

Morten : Henriksen

Svar

Hei
Lagoon som bygger katamaraner har kommet lengst med diesel/elektrisk fremdrift. Det er mere å tjene på et slikt system i en katamaran hvor man har to mototer. Lagoon vil til våren komme med en forbedret løsning på dette systemet. Det er 42 foteren som selges med hyberidsystemet, men den leveres også med konvensjonelle motorer. Hybridløsningens svakhet er når man går for maskin i motvind over lang tid.
Du kan lese mer om Lagoon 420 her:
https://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=98459&cat=4914

Nigel Caldar er en engelsk mann som har god kunnskap på dette området. Han har en ny Malø under bgging i Sverige med diesel-elektrisk fremdrift. Vi var i kontakt med Caldar i sommer og da var det fremdeles en del uløste saker i forbindelse med hans system. Du kan lese bloggen hans her.
http://www.maloyachts.se/Default.aspx?tabid=195

Hybridløsning ser ut til å komme på flere dagsturbåter og mindre regattabåter. Dette blir mer som et alternativ til påhengsmotor.

Axel Nissen-Lie

Spørsmål

Hei,
tenkte jeg skulle teste ut denne tjenesten.
Skal hente en ny båt i Frankrike til våren, og vi ønsker å få installert en ais istedenfor radar.
Ser både på løsninger med egen skjerm eller integrert i kartprogram.
Har du noen anbefalinger? Pros og cons med de forskjellige løsninger?
Har funnet en test i Yachting world, er det noen andre tester ute på markedet?

Mvh

Marius 

Svar

AIS er ingen fullgod erstatter for radar, men et meget godt suplement. Jeg ville helt klart valgt å kjøre AIS på plotteren så lenge plotteren din har en god skjerm. Jeg ville startet å sett på AIS løsninger fra samme leverandør som plotteren.

Axel Nissen-Lie

Spørsmål

Jeg har an Raymarine C70 i båten og to styk. KAD 32. Kan jeg koble C70 opp slik at jeg kan måles diselforbruk.? I så fall hva trenger jeg av ustyr for å få dette til. Jeg har funnet en måler som heter Floscan N2K, men finner ingen forhandlere av denne måleren. Kanskje KAD 32 gir nok data til å beregne brennstoff-forbuket uten en egen strømningsmåler. Håper du kan hjelpe meg.

Svar

Med Raymarines C70 skjerm har du muligheten til å koble på NMEA2000-givere for å hente informasjon som for eksempel oljetrykk, turtall, oljetemperatur etc.

Dette krever i første omgang en NMEA2000-enhet fra motorleverandøren, som i dette tilfellet er Volvo Penta. Denne enheten kan en seriøs VP-forhandler/-servicested kan skaffe deg. Enheten er spesielt tilpasset hver enkelt motortype og størrelse/utgave. Pris: ca 5-6.000,-
Deretter kreves det et interface, i ditt tilfelle fra Raymarine, som igjen kobles til enheten fra Volvo Penta.
Pris: ca. 2-300,-

Et slikt system vil i dag, til opplysning, IKKE gi deg fuel-flow, eller en annen info om kalkulert drivstoff-forbruk.
Men det kommer et nytt sw i mars/april til Raymarines C-serie som heter 4.27, denne gir en god del flere informasjonsmuligheter, spesielt fra andre tilknyttede enheter. Jeg fått bekreftet at fuel-flow være en av disse.

Men det er viktig å være klar over at det også kommer an på hvilke informasjoner dine KAD32 leverer ut i form av data via NMEA2000.
Jeg vil anta at f.eks Thomas på La-Sa Båt og Motor, Vækerø, kan gi deg svaret på hva Volvo-modulen sender ut.

Mvh
Edle R. Robsahm
NAVY Høvik AS

Spørsmål

Har et system bestående av PC med RayTech, Raymarine E80 og satelittelefon. Hva anbefaler du for å laste ned værfiler på langtur? Holder det med filene til RayTech, eller bør eg ha en dedikert NAVTEX eller lignende?

Svar

De fleste norske ARC-seilerne bruker iridiumtelefoner og laster ned værinformasjon med grib.us som er gratis. Med denne programvaren kan du selv bestemme hvor mye værinformasjon som du skal laste ned. Hvor høy oppløsning og hvor stort område grib-filene skal være. Filen kan bli fra 2-3 kb til over en megabite. Før du legger, mens du har stor båndbredde ut kan du laste ned store filer som dekker strore områder, mens du kan laste ned lokale filer underveis. Disse gribfilene kan du laste opp i RayTech, eller studere i programvaren ugrib som er gratis på grib.us.

Mange bruker også mailasail.com som er en tjeneste som komprimerer dataene på satellitt-telefonen. En programvare som langturseilerne anbefaler.

Navtex er bra, men lenger syd i europa kommer værvarslingen på fransk og spansk.

Du finner mer om dette i Seilas nr. 1-2008 som er i salg nå. Vi har også skrevet en del om Grib.us og andre værtjenester på disse nettsidene.

Denne linken gir deg linker til en del nytte saker om emnet:
https://www.seilas.no/wip4/search/detail.epl?id=180724&c=4916


Axel Nissen-Lie

Spørsmål

Hei, kan du si meg hva klasse A til D på Vhf-radio betyr? Vet du om noen merker som har duplex(til fritidsbåt) på forhånd takk:-)

Svar

Klasse A DSC og klasse D DSC forteller deg om du fra din radiostasjon kan ringe direkte til en abonnent på land, inkludert mobiltelefonabonnement (”direct dialling”), eller om du må ringe via en kystradiostasjon. Klasse D indikerer at ”direct dialling” er mulig; klasse A er den tradisjonelle VHF-radiotypen i fritidsbåter og mange yrkesbåter, hvor du ringer via kystradiostasjon til land.
Systemet er en forholdsvis ny tjeneste ved de nordiske kystradio-stasjoner, og det er fullt utbygd langs hele norskekysten.
Direct dialling (klasse D DSC) VHF-radioer er som regel en del dyrere enn klasse A DSC.

Full DUPLEX er kun tillatt i, og forbeholdt bruk i passasjerfartøy eller annen kommersiell skipsfart.
Det som finnes til fritidsbåtbruk er stort sett semi-duplex radioer.
Semi-duplex betyr i praksis, at selv om du må trykke inn knappen på mic eller håndsett for å veksle mellom lytte og snakke, så benyttes allikevel to forskjellige frekvenser til sending og mottak på samme kanal.

Mvh
Edle R. Robsahm
NAVY Høvik AS

Spørsmål

Hei, jeg er i ferd med å kjøpe en Raymarnine Kartplotter. A60, eller A65. Noen hevder at det er en fordel med A65, hvor man kan velge bort alle merker i kartet som f.eks ligger dypere enn 10 meter. Dette skal ikke gå med A60. Fordelen er jo at kartet blir mer oversiktilig. Kjenner du til om dette stemmer? Begge ser ganske like ut, med de like knappene. Men funksjonene skal altså være ulike. Vet du noe om dette ?

Svar

Raymarines kartplottere A60 og A65 har ikke de helt store forskjellene. De er ofte kjøpt av kunder som, i tillegg til å få en god kartplotter, også er på jakt etter et meget godt ekkolodd. Den største forskjellen på dem er at A65 har bedre oppløsning i displayet enn A60. A65 er en 6,5”VGA skjerm (640x480punkter) mens A60 er en 5,7” med oppløsning på 320x240punkter. Dette medfører et atskillig mer kornete bilde. De to enhetene har forskjellig software, men den er i hovedsak knyttet til deres forskjellige skjermkvalitet. Det er meg ikke kjent at noen enheter i A-serien hittil har kunnet fjerne grunner i kartvisningen. A-serien har kun 3 tilkoblingsmuligheter; ekkoloddmodul, GPS og NMEA183. Den har ikke SeaTalk! A-serien har heller ikke mulighet til å ta imot og behandle AIS-signaler. Det kommer også til A-serien, som til C- og E-serien, en ny software-oppdatering i mars/april, men vi vet foreløpig ikke hva den vil innebære. En av oppgraderingene vil etter all sannsynlighet være mulighet for ”off sentrering” av din båt i bildet. Mvh Edle R. Robsahm NAVY Høvik AS

Spørsmål

Morn. Lurer på om du har et godt forslag til kjøp av av gps. Er eier av en saktegående snekke, og tenkte vel på en håndholdt gps til ca 2-2500 kr. Lurer også på, er det mulig og brukr samme gps til lands og til vanns, selvfølgelig med å bytte kart, eller er det et dårlig kompromiss..

Svar

Små håndholdte GPSer med kart har blitt svært gode. Skjermene er små, noe som kan skape problemer i raske båter, men har mindre betydning i en snekke eller seilbåt så lange man ikke er langsynt.

Garmin og Magellan er størst på små GPSer som kan brukes med sjøkart, men du må nok regne med å bruke over 4000.  Kjøper du disse i en sportsbutikk vil du få med topografiske kart. Så kan du sette inn sjø kart senere. Sjøkartene vil nok koste ca 1500,-.

Vi testet plottere for bruk i båt og bil i fjor sommer. (Seila 7-2007) Geonav gipsy kom best ut som et kombinasjonsinstrument. Magellan Crossover imponerte best som bilnavigasjon og brukergrensesnitt, men vi opplevde at den ga oss merkelige kjørebeskrivelser. Sjøkartdelen var hakket dårligere. Garmin 278 var en svært god plotter for sjøen, men kostet mest. Over 8000,-

Axel Nissen-Lie

Spørsmål

Hei! Har en 1987-modell Sweden Yachts 340 som trenger litt oppgradering, blant annet nye instrumenter. Har i dag Navman logg og Nasa vindinstrumenter, og er ikke veldig imponert over noen av delene - de er ustabile og lite pålitelige.
Driver ikke regattaseiling, men ganske mye turseiling, og ønsker meg egne displayer for vind (grafisk fremstilt), fart og dybde. Ønsker også både sann vind og retning/styrke. Foretrekker digitale tall fremfor analoge visere.
Dessuten ønsker jeg heller å bruke litt mer penger på instrumenter nå, fremfor å oppdage om et par år at det kommer nye funksjonaliteter som ikke kan tas i bruk av meg - for eksempel ved å koble instrumentene i nettverk eller lignende.
I tillegg til vindinstrumentene har jeg en to år gammel kartplotter som jeg egentlig ikke har tenkt å bytte ut, med mindre det er gode grunner til å kjøpe en eller annen form for pakke?
Har du noen gode anbefalinger til instrumentering?

Svar

Et enkelt og godt forslag til din båt; både type og størrelse, er en såkalt instrumenterings ”startpakke”.
De er å få fra flere produsenter i omtrentlig samme prisområde.
Med utgangspunkt i en mye benyttet Raymarine ST60 pakke, (11cmx11cm), så består den av følgende deler: ST60 fart system; instrument + gjennomgående fartsgiver, ST60 dybdesystem; instrument + gjennomgående dybdegiver og ST60 vindsystem; instrument(analog visning + digitale tall) + vindgiver.

Startpakkene er som regel sammensatt slik at du sparer en god del fordi du kjøper alt på en gang, og du får også alt du trenger.

Givere må vanligvis byttes/kjøpes samtidig med instrumentering, og det er også anbefalt for å få optimalt resultat.

De fleste systemer som dette er kablede; det vil si at de trenger strøm og strømkabler samt giverkabler mellom instrumenter og givere.
Det finnes også en løsning som er helt trådløs og som ikke krever strømtilførsel; Tacktick trådløs instrumentering.
Både givere og instrumenter er løstagbare og utstyrt med solcellepaneler og sender/mottaker, du slipper med andre ord kabeltrekk i både mast og båt.
Systemet er nå vel utprøvd og de leverer instrumentering av høy klasse.
Alle disse instrumentene er det også mulig å implementere i et øvrig system i en båt, dette gjøres via en NMEA(signal) transmitter.
Litt dyrere løsning i utgangspunktet, men dersom kablet utstyr skal monteres av betalt personell blir den forskjellen i kroner veldig fort spist opp, og vel så det, i timer belastet for kabeltrekking og sammenkobling.
For mer info her sjekk www.tacktick.no

Det kommer også nye instrumenterings-pakker fra både Furuno, Simrad og Raymarine.
Disse nye instrumentene er beregnet på det ”nye” NMEA2000 bus-systemet.
De vil koste en del mer av den grunn at de trenger hub/server-enheter per giver og egne kabler og koblinger. Det fine med disse er at de har stort sett ett instrument som er grafisk, og som kan vise både analoge og digitale bilder. Det kjøper du da så mange du trenger av.
Disse seriene instrumenter kan ikke uten videre kobles til for eksempel plottere eller autopiloter, (for å få f.eks sann vind), som benytter NMEA183 signaler/språk.

Ca. pris på Raymarine kablet ST60 startpakke: 16.000:- Veil inkl. mva. (for sammenkobling til annet utstyr kreves SeaTalk kobling (kun i Raymarine system, følger med), eller egen SeaTalk/NMEA enhet til 1.800:- følger ikke med)
Ca pris på Tacktick wireless startpakke (inkl. NMEA-transmitter for tilkobling til annet utstyr): 21.000:- Veil inkl.mva.

Håper svaret gjorde deg, og flere litt klokere.
Det finnes mange dyktige forhandlere av denne type utstyr i Norge, benytt importørenes forhandleroversikt og ikke vær redd for å komme inn for å spørre om råd.
 Det er også et godt tips å lage en skisse over båten med de forskjellige enheter tegnet inn, da er det lettere å se hva man trenger.


Vennlig hilsen Edle Robsahm

Spørsmål

Har kjøpt båt uten vindmåler og lurer på kvaliteten på trådløse vindmålere. Snakket med en forhandler i Bærum som mente de ikke dugde noe særlig, men han solgte bare vindmålere med kabel. Hvilke erfaringer har dere gjort i den forbindelse. Har Navionics dybde/fart/temp. fra før.

Svar

Kvaliteten på trådløse vindmålere er i dag meget god.
Det finnes to tilgjengelige produkter på markedet; TackTick og Nexus (tidligere Silva).
De to skiller seg vesentlig fra hverandre ved at Nexus har en giver som sender trådløst ned til instrumentet, men instrumentet er kablet og festet på ordinær måte. Dette for å slippe å trekke mastekabel.
Tacktick derimot er et komplett og velprøvd system, som gir mulighet for et fullstendig trådløst oppsett, hvor samtlige instrumenter i tillegg er solcelledrevne. Her har du med andre ord muligheten for totalt strømfri instrumentering om bord.
Du kan enkelt implementere systemet i andre eksisterende systemer om bord via en NMEA-transmitter, som både henter og sender data.
Det har eksistert noen barnesykdommer som nå er plukket vekk, og systemet fungerer i dag ypperlig.
Det benyttes bl.a. av verdens beste regattaseilere i flere éntype seilbåter.

Mvh.
Edle R. Robsahm
NAVY Høvik AS
Gå til toppen