Søk i arkivet

Foredragsholderen trakk frem Pogo som en av få produsenter som følger med i tiden. Detter er verftets 35-foter.
Foredragsholderen trakk frem Pogo som en av få produsenter som følger med i tiden. Detter er verftets 35-foter.
Jeg testet SeaScape 18 under svært tøffe forhold utenfor Nederland sammen med Andraz Mihelin. Vi hadde ikke noe problemer med å heise spinnaker.
Jeg testet SeaScape 18 under svært tøffe forhold utenfor Nederland sammen med Andraz Mihelin. Vi hadde ikke noe problemer med å heise spinnaker.
Mihelin kommer fra Mini Transat-miljøet, og mener at til tross for at båtene er små, lette og har ekstremt mye seil, så er de svært trygge, også på havet.
Mihelin kommer fra Mini Transat-miljøet, og mener at til tross for at båtene er små, lette og har ekstremt mye seil, så er de svært trygge, også på havet.

Lette og brede seilbåter tryggest

Andraz Mihelin hold foredrag om sikkerhet, og mener at moderne regattabåter er best på havet. Seilbåtprodusentene henger ikke med.

Mihelin er fra Slovenia og har en lang merittliste fra Mini Transat racing med topp plasseringer og blant annet rekordholder på 24 timer. I tillegg er han en av skaperne av Seascape 18, en helt moderne og passe stor seilbåt med utrolige egenskaper. I går hold han foredrag på Dronningen i regi av Shorthanded Sailing Norway.

Forberedelser
Toppseileren hadde fokus på forberedelsene før havseilas.
–Det sies at en regatta er vunnet før start, og det er jeg enig i, fortalte Mihelin. Han snakket ikke noe om redningsvester og EBRIB. Dette er utstyr man må ha med, men om det må brukes, har man alt tabbet seg ut.

F-Faktor
Værrutingen kan vise at det vil lønne seg å seile gjennom et lavtrykk, men man må vurdere risikoen. Det er ikke noe poeng i å seile noen knop fortere om utstyret kan gå i stykker, eller om været sliter ut mannskapet, slik at de ikke kan yte sitt beste.
Sikkerhet betyr at man må unngå fuck-ups.

Tryggest å seile fort
Andraz Mihelin mener at moderne regattabåter som Class 40 er det tryggeste man kan seile på havet. – MiniTransat båtene er bare 6,5 meter lang og har like mye seil i forhold til vekten som en 49er. Båttypen seiles i verdens tøffeste regattaer som Mini Transat og Mini Fastnet, like vel har det aldri vært noen dødsulykker. Den største dødsfaren vi hadde i vår MiniTransat satsning var å kjøre bil fra Slovenia til Frankrike, fortalte Mihelin.

Brede og lette båter er fremtiden
Andraz Mihelin er fasinert over den franske utviklingen av seiling. Han mener at båtindustrien ligger langt etter, men han ser at noen har fått øynene opp, og nevner Elan 350 og First 30 som modeller som peker ut veien å gå.
– Raske båter er mye mer komfortable på havet. Bølgene beveger seg i 12-13 knop, og seiler du like raskt som sjøen, blir det mye hyggeligere om bord. Tradisjonelle langturbåter seiler i syv knop og får bølgene inn bakfra, og ruller av gårde. Det er grusomt, mener Andraz Mihelin.

Kast bøkene
Alt som finnes av bøker om hardværseiling er utdatert, og gjelder kun gamle tunge båter, mener den fargerike seileren. Skulle han dratt å langtur, ville han valgt en Pogo.

Må bygges lett
Elan og First viser vei, men de er alt for tunge, minst ett tonn. Disse båtene kunne også vært bredere. Båteiere må lære seg å leve uten innerlinere. Man må også fjerne tunge løsninger for å få tau under dekk. Det er fult mulig å bygge lette båter billig. Det viser Mini-klassen. Proto-båtene som er bygget i karbon og alt det som finnes av kostbar teknologi er bare noen prosent raskere enn produksjonsbåtene som har aluminiumsmast og glassfiberskrag.


Andraz Mihelin presentasjon imponerte. Er du lei PowerPoint presentasjoner, så prøv Prezi, mener foredragsholderen. Programmet er gratis og kan brukes på Mac, PC og iPad. Sjekk prezi.com.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen