Søk i arkivet

WASZP: På bare fire måneder er det blitt 60 joller i New Zealand, og i Norge vil det allerede være 25 joller i misten av mai 2017.
WASZP: På bare fire måneder er det blitt 60 joller i New Zealand, og i Norge vil det allerede være 25 joller i misten av mai 2017.

ET TILBUD SEILERE VIL STÅ I KØ FOR?10 000 kroner for en Waszp

Nå kan du få din egen Waszp for bare 10 000 kroner i året. Nei, det er ikke 1. april!

– Jeg brenner virkelig for å bidra til en modernisering av seilingen i Norge og til å skape noe nytt som som ungdom synes er morsomt å holde på med, og jeg har klokketro på at den nye foilende enmannsjollen Waszp kan være et ledd i denne fornyelsen, sier tidligere OL-seiler i Soling, Rune Jacobsen.

15 båter kommer 10. mai

10. mai kommer det en container med 15  splitter nye Waszp-joller til Norge, og disse vil 15 keene seilere få kunne benytte og ha som sin egen i tre år. Prisen er bare 10 000 kroner per sesong.

– Ja, ved hjelp fra sponsorer og samarbeidspartnere har vi fått til noe vi tror vil være en attraktiv pakke for seilere som vil prøve seg på og være med på å utvikle foilende seiling. Er du mellom 13 og 20 år, vil du kunne få din helt egen Waszp ved å betale 10 000 kroner i året. Dette kan du gjøre i tre år, og etter den tredje sesongen har du en opsjon på å kunne kjøpe båten for 50 000 kroner, forteller Jacobsen.

I tillegg vil det være en felles forsikring for de 15 jollene som den enkelte må betale sin andel av.

Et tilbud til ungdom

– De som er interesserte i å være med og seile Waszp, kan sende inn en søknad til oss om å få bli en del av Waszp Foiling Team Norway. Vi har som mål i løpet av 2017 å utvikle tre-fire sterke Waszp-miljøer i Norge, så er man tre til fem engasjerte venner i en seilforening, er det et godt tips å gå sammen om en søknad. Vi har etablert en uttagningskomite på fem-seks medlemmer som vil vurdere søknadene og plukke ut de 15 som skal få nyte godt av tilbudet. Vi vil gjerne ha søknader fra både gutter og jenter fra hele landet, sier Rune Jacobsen.

Søknadsfristen er 1. mai.

Har tatt verden med storm

Den foilende jollen Waszp har tatt verden med storm og det er per i dag stort rift om å få fatt i båter. Etterspørselen er stor og produsenten produserer båter på spreng, og internasjonalt seiler Waszp opp som en sterk kandidat til å bli OL-klasse i 2024.

Allerede nå fins det ni båter i Norge, og 10. mai vil det komme 15 til. Det betyr at det allerede er en klasse som det vil være arrangementer for i 2017.

– Ja, vi har blant annet planer om å utvikle noe vi vil kalle Waszp Games, forteller Jacobsen, som beskriver jollen slik:

Entypejolle med tre rigger

– Waszp er en enkel, men spesialisert foilende entypejolle. Den veier kun 48 kilo fullt rigget. Som en Laser kan den utstyres med tre riggstørrelser tilpasset seilerens vekt. Det har tatt fem år å utvikle jollen, og de første serieproduserte båtene ble levert i juli 2016. Det er nå levert mer enn 300 båter til over 24 land. På rekordtid etableres det Waszp-flåter over hele verden. På fire måneder er det kommet en flåte med 60 båter på New Zealand.  Konstruktøren av Waszp, Andrew McDougall har som målsetning å produsere og selge 800 Waszp innen utgangen av 2017.

[Artikkelen fortsetter under bildet]

SJØEN FOR ALLE: Waszp-jollen er utstilt på Sjøen for alle på Norges Seilforbunds stand der.

SJØEN FOR ALLE: Waszp-jollen er utstilt på Sjøen for alle på Norges Seilforbunds stand der.

FOTO: Morten Jensen

Den ordinære prisen for en Waszp med tralle, stort seil og alt utstyr er 10 500 amerikanske dollar pluss fraktomkostninger til Norge. Et ekstra seil koster 900 dollar.

Søndag 26. mars vil Rune Jacobsen presentere sine tanker, ideer og planer for Waszp-klassen på seiltinget på Lillestrøm, som arrangeres i helgen. Der vil representanter fra hele seilNorge være til stede.

Waszp Foiling Team Norway har nettopp etablert en ny nettside med mer informasjon om Waszp.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen