Søk i arkivet

Bøyefestet røk, havnet i steinene i Karibia

Mannskapet forlot båten for noen dager. Det viste seg å være en dårlig ide.

HULL: Akterskipet ble knust av steine.
HULL: Akterskipet ble knust av steine.

En fransk RM 1350 slet seg, og ble blåst mot steinene på på Lader Bay, Saba. Familien med tre små barn hadde valgt å ta en avbrekk fra båtlivet med noen dager i land. Det kostet dem båten. Familien har vært på langtur i over seks måneder.

Trygg bøye

Båten ble forlatt liggende i en nyutsatt bøye i Karibia. Den var i god stand, lagt ut bare for to uker siden. Problemer var at vindretningen skiftet. Linen fra bøya ble liggende mellom kjøl og ror. I grov sjø ble linen filt av, og båten drev mot land.

Konklusjonen er vel at båter krever ettersyn, også når de ligger i bøye. 

FARLIG: Redningsarbeiderne hadde en risikabel oppgave å få båten fri fra land.
FARLIG: Redningsarbeiderne hadde en risikabel oppgave å få båten fri fra land.

Krevende redning

Båten bygget i glassfiberarmert kryssfiner endte med hekken inn i klippene. Stor sjø gjorde stor skade på skroget. Sjøen gjorde det også utfordrende å få båten fri fra land.

I redningen ble det brukt en tauebåt og fem dykkere, samt mengder av utstyr. Det ble også brukt oppdriftsutstyr for å holde båten flytende. Redningsaksjonen ble organisert fra den franske øya Martinique, og båten ble slept inn til St. Maarten.

Den grove sjøen og de skarpe klippene gjorde redningsaksjonen utfordrende, men ble gjennomført uten personellskader. Videoen viser en brutal redning. 

Båten kom fri etter fem døgn, og under tredje redningsforsøket. Båten tok inn mye vann etter redningen. 

SKADER: Etter fem døgn i grov sjø hade klippene fått hugget seg godt inn i skroget.

SKADER: Etter fem døgn i grov sjø hade klippene fått hugget seg godt inn i skroget.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen