Søk i arkivet

Foto:

Trygt igjennom piratfarvann

Gina Lillemork Nilsen og Lars Fredrik Moe-Helgesen har krysset et av verdens farligste farvann.

ARC: «Tamara», Sun Odyssey 439, har kommet trygt forbi Afrikas Horn.
ARC: «Tamara», Sun Odyssey 439, har kommet trygt forbi Afrikas Horn.

– 3000 nautiske mil igjennom piratfarvann var jo ingenting for et par vikinger. Nå sitter vi og nyter en velfortjent øl i en fin havn i Hurghada. Det ble en lang kveld i går. Immigrasjonsmyndighetene trodde ikke helt på reiseruten vår, er Lars Fredrik sin korte melding fra Egypt.

Fremdeles farlig

I dag er det blitt rapportert om det første mulige piratangrepet i området på tre år. Effektive tiltak, som Natos «Operation OCEAN SHIELD», har nærmest fjernet piratproblemet, men nå meldes det om en skip fra Sri Lanka som er angrepet utenfor Afrikas Horn. I februar 2011 ble den danske seilbåten «Ing» tatt av pirater.

Å seile forbi Afrikas Horn, opp Rødehavet og gjennom Suez-kanalen gjør en jordomseiling mye kortere. Norske «Silene» med Eli og Jørn Nygaard tok denne sjansen i 2009 da problemet var mye større. Den gangen seilte de i en konvoi med 25 andre båter.

LES: Forbi pirater i konvoi

STILLE: Solnedgangen i det Indiske Hav, sett fra «Tamara»

STILLE: Solnedgangen i det Indiske Hav, sett fra «Tamara»

Rask jordomseiling

Den norske seilbåten «Tamara», en Sun Odyssey 439, ankom Hurghada i Egypt om ettermiddagen søndag 12. mars 2017. «Tamara» seilte fra Singapore 12. februar og har foruten korte bunkringstopp på Maldivene og Sawakin i Sudan, seilt direkte over Det indiske Hav og Adenbukta.

Mannskapet under seilasen har vært Gina Lillemork Nilsen og Lars Fredrik Moe-Helgesen.

«Tamara» seilte fra Oslo sommeren 2015 med planer om en to år lang jordomseiling. Om noen uker vil de gå igjennom Suezkanalen og sette kursen mot Kreta i Hellas.

Planen er å komme tilbake til Oslo sommeren 2017.

Holdt seilasen hemmelig

«Tamara» vurderte risikoen for å bli utsatt for kidnapping eller ranet som begrenset. Området er fremdeles definert som «High Risk Area», så en rekke ekstraordinære tiltak ble iverksatt. Seilasen ble holdt hemmelig, deler av seilasen gjennomført med lanterner og AIS slukket.

Jordomseilerne gjennomførte også grundige undersøkelser, og fikk profesjonelle råd. De sendte også daglige statusmeldinger hjem.

­– Rapporten 26. februar kom ikke gjennom som avtalt. «Tamara» befant seg da nordøst av Socotra (somalisk øy), og dette var regnet som den absolutt mest risikable delen av strekningen. Teknisk problem med satellitt-telefonen var årsaken, og lettelsen var stor her hjemme da vi fikk kontakt 14 timer på «overtid», sier Håkon Ingvaldsen, som har bistått med værmeldinger og annen info underveis.

Ikke unike

Kleng og Anne Bråteit i Finngulf 44, «La Familia» seilte i samme farvann for to år siden. Paret seilte med tre små barn, men valgte å sette barna trygt hjemme da de seilte gjennom det beryktete farvannet.

 

 Gina Lillemork Nilsen og Lars-Fredrik Moe-Helgesen har montert 1000 Ah litium batterier i sin Sun Odyssey 439.

LES: – Som å helle vann i en bøtte

«Tamara» er utstyrt med litiumbatterier. Vi skrev om batteriene før avreise.

KART: Kartet viser området med høy risiko for pirater.

KART: Kartet viser området med høy risiko for pirater.

 

 

 

 

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen