Søk i arkivet

Brukt regattabåt vekker interesse

One Ton-klassen har fått en renessanse. Bruktbåt fra 80-tallet har blitt snappet opp av miljøet.

ETTERSPURT: Eldre regattabåter har lav verdi i Norge, men aktive miljøer kan endre dette.
ETTERSPURT: Eldre regattabåter har lav verdi i Norge, men aktive miljøer kan endre dette.

One Ton-klassen hadde en enorm status fra slutten av 60-tallet til 90-tallet, og Kong Harald ble verdensmester i klassen i 1987.

I fjor ble det holdt en One Tonner Revival Regatta i Nederland med stor suksess, og arrangementet blir gjentatt i år i august. Slike regattaer skaper økt interesse for disse båtene, og miljøet har oppdaget ett flott eksemplar i Norge til en lav pris.

Selges til høystbydende

«Griffin», eller «Sidewinder» som var det originale navnet er lagt ut på Auksjonen.no, en side hvor båten blir solgt til høyeste bud.

–      Selger legger inn en minimumspris, så vil markedet bestemme om den er riktig eller ikke. Salgsformen passer godt for båter som er vanskelig å prisbestemme, forklarer Anders Bye hos Auksjonen. Så langt er det registrert to interessenter avslører han.

Mye skryt

Om vi tar responsen på Facebook-inleggende på One Ton Class på Facebook, så vil det ikke forundre om båten havner utenlands.

– Jeg tror jeg drar til Norge i neste uke, skriver en, fantastisk oppussing, jeg like den, den er sexy er ord som brukes i kommentarene.

«Griffin» er bygget i tre, og ble restaurert av Risør Båtbyggeri i 2000. I 2010/2012 ble skroget slipt ned og pusset opp av MK Båt i Østfold.

Båten har en utropspris på 79 000.

VAKKER: «Griffin» har nye seil og har et flott ytre.

VAKKER: «Griffin» har nye seil og har et flott ytre.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen