Søk i arkivet

KLAR: «17» er katamaranen som skal forsvare America's Cup.
KLAR: «17» er katamaranen som skal forsvare America's Cup. Foto:

America’s CupOracle Team USA uten overraskelser

Forsvareren av America’s Cup viste frem regattabåten sin 14. februar, men den var uten overraskelser.

SKIPPER: Jimmy Spithill er mannen som skal forsvare Oracle Team USA.
SKIPPER: Jimmy Spithill er mannen som skal forsvare Oracle Team USA.
© BMW/Carlo Borlenghi

Så lenge båtene skal seile med skrogene over vann, betyr egentlig skrogenes form minimalt. Det er utformingen av foilene og styringssystemer som er viktige.

– Dette er båten vi skal vinne America’s Cup med, uttrykte lagets skipper, Jimmy Spithill, under lanseringen 14. februar..

Der kom det frem at alle de store valgene er tatt, men at utviklingen av slike båter er en kontinuerlig prosess, og at den ikke vil stoppe før selve finalen i America’s Cup.

Mye arbeid

15 designere og 50 båtbyggere har vært involvert i å bygge båten som går under navnet «17». Til sammen er det blitt brukt 85 000 timer, det er over det dobbelte av tallet det britiske laget «Land Rover BAR» går ut med. De sier de har brukt 35 000 arbeidstimer.

Oracle skryter av at båten har en høyere toppfart enn de andre. De mener deres båt er god for 100 km/t (54 knop), mens engelskmennene, som har som mål å ta med seg trofeet hjem, sier et toppfarten er 60 mph; 51 knop.

Men det er ikke toppfarten som vil avgjøre. Det avgjørende vil være å fly størstedelen av tiden.

Båtene vil ikke møte hverandre før 26. mai.

Tre av seks

Så langt er det «Land Rover BAR», «Emirates Team New Zealand» og «Oracle Team USA» som har presentert sine regattabåter. Bortsett fra farger og striper, er det ikke lett å se forskjell på dem. Alle er bygd etter entyperegel. 

 

 Kommentarer

America’s Cup 2017

Starter 26. mai, og avsluttes 27. Juni. Seiles på Bermuda i 50-fots foilene katamaraner. Båtene er tilnærmet identiske produsert ut etter samme mål, men lagene står fritt til å velge egne tekniske løsninger og form på ror og foiler. Foilene løfter skroget opp fra vannet, noe som gir minimalt med motstand gjennom vannet. Dette gir høye hastigheter. Toppfart er forventet å ligge opp mot 45 knop.

 

Forsvarer

• Oracle Team USA

Utfordrere

•Emirates Team New Zealand

•Artemis Racing of Sweden

•Land Rover BAR

•Groupama Team France

•SoftBank Team Japan

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen