Søk i arkivet

MAST: Conrad Colman gir ikke opp, selv etter et mastebrekk.
MAST: Conrad Colman gir ikke opp, selv etter et mastebrekk.

Dramatikken i Vendee Globe langt fra over

Uvær i Biscaya har gjort det utfordrende for båtene som nærmer seg avslutning av soloracet rundt jorda.

HELT: Conrad Colman har fått stor oppmerksomhet på New Zealand. Han seiler en båt uten bruk av fossilt drivstoff.
HELT: Conrad Colman har fått stor oppmerksomhet på New Zealand. Han seiler en båt uten bruk av fossilt drivstoff.

Conrad Colman i «Foresight Natural Energy» brakk masten i helgen, kun 700 nm fra målstreken. Han hadde da utseilt 97 prosent av runden. 33 åringen som både har pass fra USA og New Zealand seiler en båt uten fossilt brennstoff. Båten er utstyrt med el-motor, og energien samles via solcellepanel og slepegenerator. Han er det første fra New Zealand som deltar i Vendee Globe.

Hard kryss

Conrad Colman var på kryss i 30-35 knops vind da masten brakk natt til lørdag. Han seilte da med tre rev i storseilet, og kutterfokk (J3). Båten befant seg 300 nm ut fra Portugals kyst. Han klarte kjapt å frigjøre masten og storseilet, men lykkes å ta vare på bommen. Mannskapet på land satte i gang en redningsaksjon, men Colman ville ikke gi opp.

Driver sydover

Været har i helgen vært for ille for at Colman kunne rigge nødrigg. Båten har drevet 40 nm i uværet. I natt klarte New Zealanderen å reparere bommen slik at den kan brukes som en nødmast. Vinden har nå dreid mot vest og løyer. Det gir en mulighet for å avansere mot land. Det er meldt rolige forhold de neste dagene.

BRUKKET; Også bommen fikk seg en trøkk. Den har nå Colman lappet sammen igjen. Bommen skal brukes som nødrigg.

BRUKKET; Også bommen fikk seg en trøkk. Den har nå Colman lappet sammen igjen. Bommen skal brukes som nødrigg.

Uten storseil

Eric Bellion fikk det samme været som Conrad Colman. Bellion fikk skade på vognen på storseilet. Etter å ha tatt ned storseilet, maktet ikke franskmannen å heise det opp igjen. Men Bellion har vindretningen nå på sin side, og vil gå i mål i løpet av dagen.

Arnaud Boissières har 600 nm igjen, og sier; – Jeg nærmer meg mål, men dette er noe av de mest utfordrende og farlig delen av racet. Alt kan skje når som helst.

Kan bli 18 som fullfører

Av de 27 som startet er det fremdeles 18 båter som er med i racet. Ingen har brutt siden 2. januar, da irske Enda O’Coineen fikk skade på masten 56 døgn inn i racet.

Det er 25 døgn siden Armel Le Cléac'h gikk i må etter 74 døgns seiling. Åtte båter er i nå mål. Kun en båt er igjen i Sør Atlanteren. 

NESTE: Eric Bellion har liten erfaring med soloseiling i IMOCA 60. Han har vært skipper på Team Jolokia (Tidligere Djuice) som har et mannskap med handicapete seilere.

NESTE: Eric Bellion har liten erfaring med soloseiling i IMOCA 60. Han har vært skipper på Team Jolokia (Tidligere Djuice) som har et mannskap med handicapete seilere.

Fakta om Vendee Globe

Det er åttende gang den 24 020 nautiske mil lange regattaen arrangeres.

En tredel av seilerne er utlendinger som kommer fra fire verdensdeler. Foruten Frankrike, er det deltagere fra Spania, Ungarn, Sveits, England, Nederland, Irland, USA, Japan og New Zealand. Bare en gang hard et deltatt flere båter. I 2008 startet 30 seilere. Kun 11 kom i mål.

138 seilere har så langt forsøkt seg, men bare 71 har fullført. Det er lov å ankre for å fikse båten, men ikke å motta hjelp.

Banen er enkel. Start og mål i Les Sables-d’Olonne med runding av Sydpolen til styrbord. For å øke sikkerheten er det satt begrensningspunkter på hvor langt syd det er lov å seile.

Det har vært to dødsfall i Vendee Globe. Engelske Nigel Burgess døde i 1992 og kanadiske Gerry Roufs i 1997.

Titouan Lamazou, vinneren i 1989, brukte 109 døgn og 8 timer på racet. François Gabart, som vant racet i 2012/13, seilte jorden rundt en måned raskere enn vinneren for 27 år siden. Gabart holdt en snittfart på 11,7 knop. Vinneren i 1989 holdt en snittfart på 8,3 knop.

François Gabart seilte på 78 døgn, 2 timer, 16 minutter og 40 sekunder. 

Det er med seks nybygde båter denne gangen. Alle med foiler. En eldre båt er  oppgradert med foiler. Foilene bidrar til løft og stabilitet. Foilene gir fordeler på slør, men gir ikke like god effekt mot avdrift på kryss.

Av de 29 båtene som startet er det bare 18 som fortsatt er med. 

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen