«Magic» midt i feltet

Hemmelig langturseiler

Griselekker 40-foter

Seilbåtshowet er i gang

Messas største seilbåt

Messe for drømmer

– Kjøl og ror avgjør seilegenskapene

First 30 i kuling

Gamlegutta gliser

En epoke går mot slutten


Vetran plastseilere
Søn kl 20:13
Johnny Brekke Asbjørnsen

Europajolle
Søn kl 10:46
Kjell Arne Olsen

Re: bunnstoff
Tor kl 22:26
Tor-Kristian Øines

bunnstoff
Tor kl 20:57
erlend øyan

Re: Dårlig norgesreklame
1. sep kl 13:21
Trond Strømme


Garanit

16. aug

Startproblemer

16. aug

yanmar diesel 22 hk

15. aug

Seilbåt

15. aug

Mercury Optimax 90 hk, motorstopp

15. aug

Ferrosement/stål

15. aug

Motorer til Fjord 26 Consul

14. aug

30 hk Mariner 1987 mod

14. aug

Vannjet

12. aug


Høysesong for båttyverier

I dag

Båtforhandlerne og kundene vil bedras

I går

Tøffing som tåler verdenshavene

I går

Brannslukning på sprayboks

Man 6.sep

Ukas bok: Båtguiden

Man 6.sep

Gullfisken endelig på plass

Søn 5.sep

Fornøyd båtdame

Søn 5.sep

Godt salg på båtmessen

Søn 5.sep

Infinity på plass i Sandvika

Søn 5.sep

Rekordsalg av abonnement

Søn 5.sep


...

 
Alt innhold
Nyhetsarkiv
Bladarkivet
Båtguiden


Du er her: Seilas.no >




11. februar 2009 kl 23:36
Jan Nyborg (28.7)

Antall innlegg: 14
Start: 1
Svar: 13


Offline
Siste aktivitet:
6. august kl 01:09


Har Hallberg-Rassy begynt å lage seilbåter?
I siste Seilas er det en artikkel om H-Rs nye 37-foter. De skryter av seilegenskapene. Det som forundrer meg at at H-R alltid har fått skryt, riktignok som hardværdsbåt, men likevel. Så kommer det en ny båt med mer moderne skrogform, med rundt undervannsskrog forut (ikke v-bunn) samt steil stevn. Dette blir trukket frem som bedre i sjøen, bl.a tørrere og med mindre slag under stamping med krenging. Hallo? Hvor har dere vært, dette kom på franske båter tidlig på nittitallet, og er enerådende på raske offshhore-båter i dag. Hvorfor har H-R og de andre Orust-båtene fått lov til lure kundene så lenge? Har selv seilt Orust-båt, og mer humpete seilas i mye sjø ønsker jeg ikke igjen, min franske 26-foter med rundt forskip og steil baug går bedre i grov sjø! Velkommen etter, endelig kan Orust-kjøperne få litt ekte seilglede de også : )
 
12. februar 2009 kl 00:19
Knut Harald Titterud (8.9)

Antall innlegg: 2
Start: 0
Svar: 2


Offline
Siste aktivitet:
26. oktober 2009 kl 01:44


Re: Har Hallberg-Rassy begynt å lage seilbåter?
Å klare å lure de dumme kundene sine i så mange år med å få de til å tro at de har kjøpt seilbåt, må man kunne si er godt gjort?

 
12. februar 2009 kl 21:39
Jan Nyborg (28.7)

Antall innlegg: 14
Start: 1
Svar: 13


Offline
Siste aktivitet:
6. august kl 01:09


Re: Har Hallberg-Rassy begynt å lage seilbåter?
Knut Harald Titterud skrev 12.februar 2009 kl.00:19:
> Å klare å lure de dumme kundene sine i så mange år med å få de til å tro
> at de har kjøpt seilbåt, må man kunne si er godt gjort?

Ja, det er imponerende, men ikke glem at Seilas i sin tid omtalte HR 352 som motorseiler, til HRs protester, riktignok.

 
13. februar 2009 kl 02:16
Knut Harald Titterud (8.9)

Antall innlegg: 2
Start: 0
Svar: 2


Offline
Siste aktivitet:
26. oktober 2009 kl 01:44


Re: Har Hallberg-Rassy begynt å lage seilbåter?
Jeg har ingen intensjon om å bli tatt til inntekt for konstruksjonene fra Hallberg Rassy. Jeg har min Comfortina og er fornøyd med den. For min del syntes jeg bare at det ble litt vel mye oppgulp om "Orustbåtene." Det var det hele.

 
13. februar 2009 kl 11:54
theblacksheep (6.2)

Antall innlegg: 3
Start: 0
Svar: 3


Offline
Siste aktivitet:
26. april 2009 kl 11:37


Re: Har Hallberg-Rassy begynt å lage seilbåter?
Nei, huff - det neste blir vel at noen hevder at mange andre rimeligere seilbåtfabrikanter er bedre både på kvalitet av båt og utstyr. Den eneste grunnen til at jeg skulle kaste meg på en eventuell "bølge" som går på at "Orustbåter "ikke er "verdt å eie ", må være at jeg selv ikke har råd til en nyere båt derfra.

 
13. februar 2009 kl 19:49
Jan Nyborg (28.7)

Antall innlegg: 14
Start: 1
Svar: 13


Offline
Siste aktivitet:
6. august kl 01:09


Re: Har Hallberg-Rassy begynt å lage seilbåter?
Ingen betviler vel kvaliteten på innredningen i HR og andre tilsvarende Orust-båter?

 
19. februar 2009 kl 02:57
Palli Gardarsson (1437.9)

Antall innlegg: 29
Start: 2
Svar: 27


Offline
Siste aktivitet:
Mandag kl 01:32


Re: Har Hallberg-Rassy begynt å lage seilbåter?
Jeg har jobbet del med Hallberg-Rassy og flere andre båtmerke. Mer båt for pengene kan man ikke få her på markeden mener jeg.

 
19. februar 2009 kl 14:06
Jan Nyborg (28.7)

Antall innlegg: 14
Start: 1
Svar: 13


Offline
Siste aktivitet:
6. august kl 01:09


Re: Har Hallberg-Rassy begynt å lage seilbåter?
Hvis man med kvalitet mener soliditet. Det er jo andre kriterier for kvalitet også. Som ergonomisk cockpit, skånsom mot regnskog, lavest mulig vekt uten å kompromisse med sikkerhet osv.

 
19. februar 2009 kl 21:50
Palli Gardarsson (1437.9)

Antall innlegg: 29
Start: 2
Svar: 27


Offline
Siste aktivitet:
Mandag kl 01:32


Re: Har Hallberg-Rassy begynt å lage seilbåter?
Spørs hvad man skal bruke båten til. Personlig liker jeg båter med litt vekt, dem er mer behagelige ute på vannet. Men jeg er ikke tilhenger av regattabåter og er mer for ren turbåt og kategorien som den tilhører. Hvis du mener de er betre kvalitet med fura på dekk en teak har jeg en annen syn på båter en du.

 
21. februar 2009 kl 11:57
Jan Nyborg (28.7)

Antall innlegg: 14
Start: 1
Svar: 13


Offline
Siste aktivitet:
6. august kl 01:09


Re: Har Hallberg-Rassy begynt å lage seilbåter?
Som om alternative til teak er furu! Ja, jeg synes det er bedre med plast enn teak, og det er derfor bedre kvalitet fo mmeg : )

 
23. februar 2009 kl 15:14
Trond Strømme (120.0)

Antall innlegg: 58
Start: 11
Svar: 47


Offline
Siste aktivitet:
1. september kl 13:26


Re: Har Hallberg-Rassy begynt å lage seilbåter?
Har fulgt med på denne diskusjonen med interesse, ikke så mye mht. innredning og utstyr, men når det gjelder skrogform. Hva er egentlig "det beste"; klassisk V-skrog eller nymotens "avrundet" som på Open 60-båtene?

Seilas hadde en artikkel for noen dager siden om en nederlandsk spissgatter; denne hadde klassisk Colin Archer-form og ble av et engelsk båtmagasin hyllet som sjøsterk og mye mer behagelig i grov sjø enn mer moderne konstruksjoner. Ser imidlertid at trådskaperen her hevder at rundt skrog gir bedre komfort. Hvem skal man tro på? Finnes det absolutte løsninger, eller kommer det hele an på andre, og kanskje mindre "målbare" forhold?

Trond

 
23. februar 2009 kl 17:03
Axel Nissen-Lie (1415.7)

Antall innlegg: 46
Start: 0
Svar: 46


Offline
Siste aktivitet:
I går kl 08:23


Re: Har Hallberg-Rassy begynt å lage seilbåter?
Hallberg Rassy 372 kan på ingen måte sammenlignes med Open 60. Det er en tung båt som går igjennom sjøene, men er allikevel overraskende tørr på kryss. Egenskapene overrasket oss possitivt. Du kan se film fra testen, hvor Magnus Rassy forklarer om båtens skrogform her: http://www.seilas.no/wip4/sear...

Axel Nissen-Lie

 
8. mars 2009 kl 09:14
Jan Nyborg (28.7)

Antall innlegg: 14
Start: 1
Svar: 13


Offline
Siste aktivitet:
6. august kl 01:09


Re: Har Hallberg-Rassy begynt å lage seilbåter?
Er ikke enig at HR 372 ikke på NOEN måte kan sammenlignes med Open 60. Poenget fra HR er jo nettopp at den har fått en mer moderne baug, men det var ikke jeg som trakk frem Open-designet. Min egen båt er en First 260 Spirit (også av Finot, som er en av grunnleggerne av Open-designet), med rundt forskip og loddrett baug, men MYE tyngre i forhold til størrelsen enn Open, den går nydelig i grov sjø. HR 372 har jo fått rundt forskip under en nesten loddrett stevn, og går selvsagt nydelig i grov sjø den også! Det var mitt hovedpoeng i innledende innlegg.

 
30. juli kl 11:04
Carl Martin Klingberg (2.1)

Antall innlegg: 1
Start: 0
Svar: 1


Offline
Siste aktivitet:
31. juli kl 17:02


Re: Har Hallberg-Rassy begynt å lage seilbåter?
Jeg tror ikke en del av deltagerne i denne diskusjonen har reell erfaring med HR sine båter som gjennomgående de siste 10 årene har prioritert raskere seilegenskaper og et mer lettdrevet skrog. Faktisk i den grad at en del tradisjonelle HR kjøpere frykter at dette skal gå på bekostning av de mer havgående egenskapene. Moderne franske og delvis også tyske konstrukjoner har i mange år hatt flatere og mer surfevillige skrogformer med slankere kjølprofiler ofte montert rett på skroget. Jeg eide selv en stor "moderne" konstruksjon med rett stevn og flatere forskip. Med mindre våt flate er det klart det går fortere og fart gir seilglede. Med HR 372 tar man et nytt steg i retning av enda mindre våt flate, og HR kaller selv denne båten for en kystseiler, dvs presumptivt et fartøy mindre egnet for seiling på åpent hav.

Jeg kjøpte min HR 37 i 2005 og min erfaring er at selv om båten var 4 fot mindre enn min "moderne båt" var de sjøgående egenskapene, særlig på kryss, langt bedre. HR er også det båtmerke som langt på vei foretrekkes av dypvannsseilere verden over. Å påstå at disse båtene ikke har gode seilegenskaper, eller at HR lurer båtkjøperne sine må bero på mangel på kunnskap. Det er svært sjelden HR selger båter til uerfarne eller førstegangskjøpere av seilbåter. En HR kjøper har ofte variert erfaring med mange andre seilbåter før man kommer frem til verftet på Orust. Og reisen dit kan ofte gå via både franske og tyske konstruksjoner, som sikkert seiler fortere i kystseilas, men som neppe er mer behagelige når man opplever en kuling på åpent hav. HR 37 var bl.a. klassevinner i two-star i konkurranse med mange svært mangne båter av den kategorien du nevner. Hvordan kan det ha seg når den seiler så dårlig?

 
1. august kl 14:44
Jarl Ivar Ingebrigtsen (2.1)

Antall innlegg: 1
Start: 0
Svar: 1


Offline
Siste aktivitet:
6. august kl 17:47


Re: Har Hallberg-Rassy begynt å lage seilbåter?
Dette blir en like meningsløs diskusjon som å diskutere hvorvidt Skoda lager biler med samme karakteristika som Audi (for å velge to merker innen samme konserngruppe). Svaret på det er åpenbart - fabrikkene har ulike kundegrupper som sine mål. Det samme gjelder for HR kontra andre produsenter. Ulike kundegrupper har ulike prioriteringer og ikke minst - ulike budsjetter å handle for. Å skulle lage en problemstilling rundt hvorvidt HR lager seilbåter eller ikke,synes jeg derfor blir like feil som å diskutere hvorfor Skoda ikke leverer samme oppsett i sine biler som Audi. It,s about the Economics stupid!! Sistnevnte kommer FØR seilegenskaper eller noen andre planlagte egenskaper i en båt. Noen skal være villig til å kjøpe greia for den pris du setter på den!
At HR riktignok nå synes (relativt sett) å prioritere seilegenskaper mer enn tidligere er bare en indikasjon på dette. Preferansene til kjøpegruppene endrer seg over tid - på samme måte som kjøreegenskaper (eller å forsøke å selge en oppfatning av dette) i nye bilmodeller er relativt sett viktigere i dag enn tidligere. Det er i dag "pop" å være dynamisk, ung i sinn, sportslig og i fysisk form. Dette forplanter seg igjen til de eiendeler vi ønsker å besitte. HR må også ta konsekvensen av det - men har altså intet med TS´s opprinnelige kommentar å gjøre!

 
 


Viser 1 - 15 av 15


 
Side: 1


Båtfolk

07/09-10

Høyre vil endre tollregler

06/09-10

Tar tollkrav til retten

06/09-10

Pensjonist i sprek båt

04/09-10

– Kjøl og ror avgjør seilegenskapene

03/09-10

Fest hos båtbyggerne

02/09-10

Legendarisk designer til Båter i sjøen

31/08-10

Facebookaksjon mot tollregler

29/08-10

Tar opp tollsaken med departementet

27/08-10

Seilere tar roret hos Najad

27/08-10

Dårlig norgesreklame

26/08-10

Utenlandske båter flykter til Sverige

26/08-10

Seilere må forlate Norge

24/08-10

NSF lanserer ny strategiplan

20/08-10

Magnus Olsson blir rådgiver for Najad

20/08-10

Hallberg-Rassy klubben med høstsamling på Oscarsborg

12/08-10

Mastehavari med farlige følger

10/08-10

«Empire» på besøk hos Seilas

06/07-10

Avgiftsfri drømmebåt

05/07-10

Hvite seil og hvite bukser – seil til nytte og lyst!

29/06-10

Polfarere på Vestlandet

24/06-10

På vei rundt Nordpolen

Havner og farvann

07/09-10

Fra bussgrunder til langturseiler

05/09-10

En epoke går mot slutten

04/09-10

Jersey, kystseilas og skalldyr

03/09-10

Bli en sup'er!

03/09-10

Tollsaken: Betaler moms, blir i Risør

02/09-10

Utsolgt i Sandvika!

29/08-10

«Memento Mori» tilbake etter Grønlandstur

25/08-10

Enklere og grønnere seilglede

25/08-10

Rolige dager på Dyrön

24/08-10

Varsler høy vannstand

23/08-10

Fast and furious i Moss

23/08-10

Svenske øyperler med lang sesong

21/08-10

Havnebok med intimt bilde

17/08-10

Kommet for å bli

13/08-10

Brettseiling for unge på Sola

12/08-10

Her er helgens begivenheter

12/08-10

Havnefestival for første gang

11/08-10

Til Norge tross byråkrati

09/08-10

– Jättetrevligt i Risør

09/08-10

På tokt i Erik Raudes land

09/08-10

På vei til sin tredje ARC-start

Navigasjon og sjømannskap

06/09-10

Dusj og rene klær

05/09-10

Nordøstpassasjen tilbakelagt - nå står nordvest for tur

03/09-10

Tilbake etter tre og et halvt år med klimaforskning

02/09-10

Med robåt gjennom NV-passasjen

30/08-10

Videre etter kort pitstop

29/08-10

Færre har druknet i år

28/08-10

Mot øst, mot øst!

26/08-10

Drittvær og grov sjø

26/08-10

Tilbake på land etter 30 år

24/08-10

Redningsaksjoner på TV

24/08-10

To måneder siden avgang og snart halvveis

19/08-10

Isbeltet tilbakelagt!

19/08-10

Fire savnet etter båtulykke

18/08-10

Korridor mellom is og kyst

16/08-10

Tok båtførerprøven på seiltokt

16/08-10

Forbi Kapp Chelyuskin, - nå venter pakkisen

14/08-10

Forsmak på is

13/08-10

Båt sank mellom Norge og Danmark

12/08-10

Vi insisterer på å seile!

12/08-10

Populær båtvettskole på Fevik

12/08-10

I Nansen, Sverdrup og Nordenskiölds kjølvann

Regatta

08/09-10

«Magic» midt i feltet

07/09-10

Mer enn 20 båter til NM i Formula 18

07/09-10

50 år siden triumfen i Napoli

07/09-10

Sveitsisk i tet etter VMs første dag

06/09-10

Melleby suverén Drakemester

06/09-10

Dave Ullman deler erfaring med melgesfolket

06/09-10

Lorentzen ble kuttermester

05/09-10

Jahre suveren Norgesmester i Melges 24

04/09-10

Tre strake for Melleby i dag

03/09-10

Jahre i tet etter første Melges-dag

03/09-10

Nergaard & Co tok hjem trofé til 600.000 kroner

03/09-10

Drake NM i gang

03/09-10

NORsteam seilere til VM på King 40

03/09-10

Små marginer og tøft på slutten

02/09-10

Jannicke henger stadig med under RS:X-VM

02/09-10

Ennå gullfinalehåp for Mollatt

01/09-10

Inviterer til mesterskap i Tønsberg

01/09-10

Mollatt fortsetter å imponere i VM

31/08-10

Praktforhold under VM for RS:X

31/08-10

NM status sikret for Melges-klassen

31/08-10

Mollatt med sterk VM start

Seilbåter og utstyr

07/09-10

Luftig nyhet på to skrog

07/09-10

First 30 i kuling

07/09-10

Tøffing som tåler verdenshavene

06/09-10

Italienske proffseilere bruker norske sko

06/09-10

Brannslukning på sprayboks

05/09-10

Xp 44 til Norge

05/09-10

Gamlegutta gliser

04/09-10

Messas største seilbåt

04/09-10

Smart nybegynnerbåt

03/09-10

Slitasjeplaster til båten

03/09-10

Griselekker 40-foter

03/09-10

Se klart om natten

03/09-10

Messe for drømmer

02/09-10

Hemmelig langturseiler

01/09-10

Seilbåtshowet er i gang

01/09-10

Stiller ut ti seilbåter

31/08-10

Tett med master i Sandvika

31/08-10

Tøffere og billigere

31/08-10

Stor spenning foran Båter i sjøen

30/08-10

Klar for Sandvika

30/08-10

Det nye flaggskipet

Ekspertpanel

16/08-10

Garanit

16/08-10

Startproblemer

15/08-10

yanmar diesel 22 hk

15/08-10

Seilbåt

15/08-10

Mercury Optimax 90 hk, motorstopp

15/08-10

Ferrosement/stål

14/08-10

Motorer til Fjord 26 Consul

14/08-10

30 hk Mariner 1987 mod

12/08-10

Vannjet

05/08-10

Detaljer i elektroniske kart

04/08-10

Sinkanode

04/08-10

Reistetid

04/08-10

drivstoffmåleren

03/08-10

Større propell?

02/08-10

VHF -problem

01/08-10

Kartplotter

31/07-10

Yamaha - vann i bensinen

30/07-10

hente båt i kiel

26/07-10

1. båtkjøp

19/07-10

Moring for båt på svai.

18/07-10

SeaTalk med Garmin